L'escola com: preservadora i transmissora de l'herència, com a ferramenta per al desenvolupament i com a ferramenta de transformació cultural
L’escola
com a preservadora i transmissora de l’herència cultural, l’escola com a
ferramenta per al desenvolupament de l’individu i l’escola com a ferramenta per
a la transformació de la cultura.
Tenint
en compte que, per l’herència cultural i la tradició clàssica, els costums i l’ètica
són cosa de la família; mostra que, l’adaptació social tampoc és cosa de l’escola.
Contraresta amb l’escola com a instrument que, ajuda al desenvolupament personal
de l’individu; mostra l’escola com a compensadora de les desigualtats d’origen.
Referent
a l’escola com a transformació de la cultura, destaca la important funció
social i la exigència que te de respondre a les necessitats de la societat. L’educació
té la funció de transformar la societat i així el mateix ordre social.
“Concebuda
l’escola com una institució específicament configurada per desenvolupar el
procés de socialització de les noves generacions, la seua funció apareix netament
conservadora: garantir la reproducció social i cultural com requisit per a la
supervivència mateixa de la societat”
A. Pérez.
L’escola
utilitza diversos mecanismes de SOCIALITZACÍO com per exemple: la selecció i
organització dels contingut, l’organització
de les tasques, de l’espai i el temps, les formes de valoració, etcètera. D’igual
manera, aquest procés de socialització té contradiccions com a espai d’interacció
que és. L’escola té interessos enfrontats pels espais de relativa autonomia que
pot desequilibrar la tendència conservadora, es segueixen requerint valors com
la disciplina, submissió i estandardització i al mateix temps es demanda la
capacitat de treball autònom. Altra contradicció entre una societat que requereix per al seu funcionament
polític i social la participació activa i responsable de tots els ciutadans
considerats de dret com igual, i eixa mateixa societat que a l’esfera econòmica
vol una actitud submisa i disciplinada de la majoria de la població.
L’escola
té diferents funcions, una d’elles és la reproductora, la qual es recolza en el
coneixement públic per a provocar coneixement privat en cada un dels/les
alumnes. Aquesta funció exigeix d’ella i dels qui en ella treballen i que
formen el caràcter reproductor de la mateix institució, així com els continguts
que transmet i exerceix sobre cadascun dels que conviuen en ella.
La
funció educadora en la societat es concreta en: el desenvolupament de la funció
compensadora i en provocar i facilitar la reconstrucció dels coneixements,
disposicions i pautes de conducta que el xiquet assimila en la seua vida
paral·lela i anterior a l’escola.
La
funció compensadora, aleshores, suposa una escola comprensiva i comuna, amb
diversitat pedagògica per atendre les diferències d’origen, les dificultats
socials o personals.
Comentarios
Publicar un comentario