Ir al contenido principal

Projectes i elaboració d'aquestos.


Al llarg de les dues sessions d'aquesta setmana el professor Carles Monclus ens va fer seguir reflexionant sobre els projectes educatius de ciutat. El professor ens va plantejar la diferència entre citat educativa i ciutat educadora. Acabàrem fent aquesta diferenciació dient que la ciutat educativa es referia a que com ja tenen uns conceptes o uns valors establerts, simplement ho aboquen a la gent i en canvi la ciutat educadora el que pretén és que el ciutadans ells mateixos transformen aquesta realitat.
Al llarg de la classe també es va posar molt d'èmfasi en la tasca que hauríem de desenvolupar els Treballadors Socials a l'hora d'utilitzar ferramentes que en un principi no estaven destinades a fer un procés educatiu. La finalitat de les actuacions socials d'eixa ciutat educadora seria fer canvis a la vida de la gent i que la qualitat de vida d'aquestes persones milloren i que aquestes persones tot i que no tinguen els mateixos recursos, puguen viure amb la major plenitud possible i aquesta seria la major semblança amb el Treball Social.
En definitiva, aquest plantejament de ciutat educadora, d'alguna manera intenta posar tota la ciutat al servei de les persones.

Després de comentar alguns d'aquestos aspectes, passàrem a comentar alguns dels projectes que dies anteriors havíem buscat:

Primer Cristian David ens va presentar un projecte nomenat Semilleros Infantiles. Aquest projecte es porta a cap a Medellín (Colòmbia) i aquest, busca la participació dels xiquets i jóvens de col·lectius que no tenen molta participació en el que te a vore en el desenvolupament de les ciutats per a així crear com un cercle social en el que es puguen moure i a banda ajudar al desenvolupament de la ciutat.
Els objectius d'aquest projecte eren fonamentalment tres:
1. Aconseguir majors nivells de participació
 ciutadana activa en la població de xiquets
 i jóvens de la ciutat.
2. Desenvolupar capacitats associades als
 comportaments individuals i socials que
 fomenten una participació efectiva en la
vida ciutada i democràtica.
3. Empoderar a la ciutadania i deixar instal·lat
 com un bé permanent en les comunitats
 intervingudes el model formatiiu desenvolupat.




Després Neus ens va explicar un projecte que es desenvolupava en un hospital d'Andong on segons un vídeo que ja veiérem a classe, ací la educació és molt important, llavor aquest projecte pretén que els xiquets que per qüestió de salut estan a l'hospital, tinguen les mateixes oportunitats. Aquestos tallers estan enfocats a totes les persones que estan a l'hospital es a dir tant per a xiquets com per als pares d'aquestos, etc.

La importància d'aquest projecte és que
 no soles és inicitativa de l'hospital,
 sino també de l'Ajuntament.











Més tard  Marta Pacios  ens comentà el projecte de Biblioteca Verde un projecte desenvolupat en A Corunya que intenta fomentar una sesibilització de la ciutadania a través de pràctiques de sostenibilitat i respecte a la naturalesa. Marta, ens va comentar els punts forts i els dèbils i les propostes de futur que tenien.

Els punts forts eren:
1. En cada edició de la esperiència creix la demanda de participació en els tallers, fins el punt d'esgotar-se les places en el mateix dia en que s'obri la inscripció.
2.La fidelització del públic als tallers i xarrades que es realitzen mensualment en cada una de les biblioteques.
3. Augment notable del préstec de materials relacionats amb el tema.
4. La participació en la comunitat virtual del Grup de Biblioteca verd a augmentat.

Els punts dèbils, residien en  que encara no és un programa reacional.

I les propostes de futur que es feien en aquest projecte eren:
1.Desenvolupar més pràctiques internes sostenibles.
2. Aconseguir que el públic assistent participe en el diseny i la gestió del programa.
3. Continuar realitzant accions relacionades amb aquest tema amb la fi de generar un vertader debat per produir un coneixement crític entre els assistents

Aquestos són alguns dels projectes dels molts que es presentaren a classe, hem elegit aquestos perquè ens han semblat molt interessants. A banda, afegir que es va crear un debat molt interessant a classe a partir d'un projecte on s'instaurava la tecnologia a les aules i el debat va consistir en si sí o no tecnologia a classe i la majoria coincidirem en que teconologia a les aules sí, però amb moderació.



Al final de la segona sessió, Carles va començar a explicar el principi d'allò que haurem de tindre en compte quan comencem a elaborar el projecte.
Ens va explicar la importància del diagnòstic social i de que aquest estiga ben fet i que aquest era el moment previ a la intervenció o l'actuació. Aquest moment previ donaria lloc a la planificació o a la programació, la planificació és en un sentit molt més ampli, es a dir, no es concreten activitats una per una i en la programació, seria tot molt més concret i tot estaria nugat de principi a fi.
També ens va explicar que quan avaluem un projecte, estem oferint dades per al que seria un nou diagnòstic per això l'avaluació també tindria molta importància.

A banda d'açò ens va explicar la necessitat d'escollir primerament el context instucional sobre el que anem a treballar, es a dir fer l'anàlisi del context i per a poder elaborar aquest anàlisi, Carles ens va dir que feien falta tres coses:
1. Unes persones concretes.
2. Que aquestes visquen en un determinat territori.
3. El context institucional.
Aquesta última seria la idea fonamental i des de la que començaríem a treballar.

Després, ens juntàrem per grups i vàrem fer una pluja d'idees basant-nos tant en experiències personals, com en les pràctiques per tal d'elegir el que seria el nostre projecte.

Comentarios

Entradas populares de este blog

17 de maig- Dia Internacional contra l'Homofòbia, la Tansfòbia i la Bifòbia

El 17 de maig es celebra el Dia Internacional contra la Homofòbia i la Transfòbia per a commemorar l'eliminació de l'homoexualitat de la llista d'enfermetats mentals per part de l'Organització Mundial de la Salud (OMS). Aquest fet va tindr elloc el 17 de maig de 1990. L'objectiu d'aquesta celebració és el de coordinar les accions per a denunciar la discriminació que reben algunes persones homosexuals, lesbianes, bisexuals i transexuals, i perquè els seus drets puguen avançar. El Dia Internacional contra l'Homofòbia i la Transfòbia es va idear en 2004, i després d'un any de campanya es va celebrar per primera vegada l'any 2005.  És interessant mencionar que van participar més de 40 països en tot el món, amb activitats militants LGBT, que varen ser cobertes pels mitjans de comunicació. La discriminació basada en l'orientació sexual i en la identitat de gènere no està oficialment reconeguda pels Estats membres de les Nacions unides mal...

Frankenstein Educador, primera part

Frankenstein Educador "Frankenstein o el mito de la Educación como Fabricación" Aquesta sessió, fou una sessió de debat sobre la lectura del text "Frankenstein Educador" de Phillipe Meireu (1988) Per a dur a terme el debat, ens col·locarem en un cercle, d'aquesta manrea tots podíem veure a tots, per a així, poder interactuar millor L'activitat consistia en, després d'haver-se llegit cada u el text a casa, haver buscar alguna frase que, per alguna raó ens haja resultat interessant o haja cridat l'atenció; ja siga perquè ens haguera agradat, desagradat, per estar d'acord o en desacord. D'aquesta manera adonar.-se que, no per a tots és important el materix o trobem els mateixos significats, a l'igual que, poden haver-hi coses que altres s'han adonat i nosaltres no. En el fragment del text llegit, podem observar diverses paradoxes de l'educació. Cal destacar la necessitat de ser educat per altre i ...

El paper de l'escola

L'escola com: preservadora i transmissora de l'herència, com a ferramenta per al desenvolupament i com a ferramenta de transformació cultural L’escola com a preservadora i transmissora de l’herència cultural, l’escola com a ferramenta per al desenvolupament de l’individu i l’escola com a ferramenta per a la transformació de la cultura. Tenint en compte que, per l ’herència cultural i la tradició clàssica, els costums i l’ètica són cosa de la família; mostra que, l’adaptació social tampoc és cosa de l’escola. Contraresta amb l’escola com a instrument que, ajuda al desenvolupament personal de l’individu; mostra l’escola com a compensadora de les desigualtats d’origen. Referent a l’escola com a transformació de la cultura , destaca la important funció social i la exigència que te de respondre a les necessitats de la societat. L’educació té la funció de transformar la societat i així el mateix ordre social. “Concebuda l’escola com una institució específicament...