Ir al contenido principal

Projectes i elaboració d'aquestos.


Al llarg de les dues sessions d'aquesta setmana el professor Carles Monclus ens va fer seguir reflexionant sobre els projectes educatius de ciutat. El professor ens va plantejar la diferència entre citat educativa i ciutat educadora. Acabàrem fent aquesta diferenciació dient que la ciutat educativa es referia a que com ja tenen uns conceptes o uns valors establerts, simplement ho aboquen a la gent i en canvi la ciutat educadora el que pretén és que el ciutadans ells mateixos transformen aquesta realitat.
Al llarg de la classe també es va posar molt d'èmfasi en la tasca que hauríem de desenvolupar els Treballadors Socials a l'hora d'utilitzar ferramentes que en un principi no estaven destinades a fer un procés educatiu. La finalitat de les actuacions socials d'eixa ciutat educadora seria fer canvis a la vida de la gent i que la qualitat de vida d'aquestes persones milloren i que aquestes persones tot i que no tinguen els mateixos recursos, puguen viure amb la major plenitud possible i aquesta seria la major semblança amb el Treball Social.
En definitiva, aquest plantejament de ciutat educadora, d'alguna manera intenta posar tota la ciutat al servei de les persones.

Després de comentar alguns d'aquestos aspectes, passàrem a comentar alguns dels projectes que dies anteriors havíem buscat:

Primer Cristian David ens va presentar un projecte nomenat Semilleros Infantiles. Aquest projecte es porta a cap a Medellín (Colòmbia) i aquest, busca la participació dels xiquets i jóvens de col·lectius que no tenen molta participació en el que te a vore en el desenvolupament de les ciutats per a així crear com un cercle social en el que es puguen moure i a banda ajudar al desenvolupament de la ciutat.
Els objectius d'aquest projecte eren fonamentalment tres:
1. Aconseguir majors nivells de participació
 ciutadana activa en la població de xiquets
 i jóvens de la ciutat.
2. Desenvolupar capacitats associades als
 comportaments individuals i socials que
 fomenten una participació efectiva en la
vida ciutada i democràtica.
3. Empoderar a la ciutadania i deixar instal·lat
 com un bé permanent en les comunitats
 intervingudes el model formatiiu desenvolupat.




Després Neus ens va explicar un projecte que es desenvolupava en un hospital d'Andong on segons un vídeo que ja veiérem a classe, ací la educació és molt important, llavor aquest projecte pretén que els xiquets que per qüestió de salut estan a l'hospital, tinguen les mateixes oportunitats. Aquestos tallers estan enfocats a totes les persones que estan a l'hospital es a dir tant per a xiquets com per als pares d'aquestos, etc.

La importància d'aquest projecte és que
 no soles és inicitativa de l'hospital,
 sino també de l'Ajuntament.











Més tard  Marta Pacios  ens comentà el projecte de Biblioteca Verde un projecte desenvolupat en A Corunya que intenta fomentar una sesibilització de la ciutadania a través de pràctiques de sostenibilitat i respecte a la naturalesa. Marta, ens va comentar els punts forts i els dèbils i les propostes de futur que tenien.

Els punts forts eren:
1. En cada edició de la esperiència creix la demanda de participació en els tallers, fins el punt d'esgotar-se les places en el mateix dia en que s'obri la inscripció.
2.La fidelització del públic als tallers i xarrades que es realitzen mensualment en cada una de les biblioteques.
3. Augment notable del préstec de materials relacionats amb el tema.
4. La participació en la comunitat virtual del Grup de Biblioteca verd a augmentat.

Els punts dèbils, residien en  que encara no és un programa reacional.

I les propostes de futur que es feien en aquest projecte eren:
1.Desenvolupar més pràctiques internes sostenibles.
2. Aconseguir que el públic assistent participe en el diseny i la gestió del programa.
3. Continuar realitzant accions relacionades amb aquest tema amb la fi de generar un vertader debat per produir un coneixement crític entre els assistents

Aquestos són alguns dels projectes dels molts que es presentaren a classe, hem elegit aquestos perquè ens han semblat molt interessants. A banda, afegir que es va crear un debat molt interessant a classe a partir d'un projecte on s'instaurava la tecnologia a les aules i el debat va consistir en si sí o no tecnologia a classe i la majoria coincidirem en que teconologia a les aules sí, però amb moderació.



Al final de la segona sessió, Carles va començar a explicar el principi d'allò que haurem de tindre en compte quan comencem a elaborar el projecte.
Ens va explicar la importància del diagnòstic social i de que aquest estiga ben fet i que aquest era el moment previ a la intervenció o l'actuació. Aquest moment previ donaria lloc a la planificació o a la programació, la planificació és en un sentit molt més ampli, es a dir, no es concreten activitats una per una i en la programació, seria tot molt més concret i tot estaria nugat de principi a fi.
També ens va explicar que quan avaluem un projecte, estem oferint dades per al que seria un nou diagnòstic per això l'avaluació també tindria molta importància.

A banda d'açò ens va explicar la necessitat d'escollir primerament el context instucional sobre el que anem a treballar, es a dir fer l'anàlisi del context i per a poder elaborar aquest anàlisi, Carles ens va dir que feien falta tres coses:
1. Unes persones concretes.
2. Que aquestes visquen en un determinat territori.
3. El context institucional.
Aquesta última seria la idea fonamental i des de la que començaríem a treballar.

Després, ens juntàrem per grups i vàrem fer una pluja d'idees basant-nos tant en experiències personals, com en les pràctiques per tal d'elegir el que seria el nostre projecte.

Comentarios

Entradas populares de este blog

8 de Març, si nosaltres parem, el món s'atura!

Per tú, per nosaltres, per totes! El dia d'avui milions de dones vam ser les protagonistes de tot l'espai públic de ciutats com València, Madrid, Barcelona, Bilbao i totes les cuitats de l'estat Espanyol. Milers de dones varen eixir al carrer per un procés de lluita per a la igualtat entre homes i dones, que es ve construint des de fa molts anys, per aconseguir una societat igualitària, i totalment lliures. Lluitem i cridem alt, deixant ben clar que no anem a tolerar ni un pas enrere en els drets conquistats per les dones; que no anem a permetre el patriarcat; que no permetrem més assassinats i violència masclista sense resposta. Ara és el moment.

L'educació i el sistema educatiu

Què és l'educació? Per a iniciar aquesta reflexió "El xicotet salvatge" és una pel·lícula que narra la història real d'un xiquet que es va criar en el bosc. Víctor, no coneixia cap norma social i les seues preocupacions es basaven en satisfer les seues necessitats més bàsiques. Durant l'hivern de 1798 va ser trobat i estudiat pel metge Jean-Marc- Gaspard   Itard  qui es va encarregar de la seua educació. L'ésser humà és considerat com un ésser incomplet, amb gran capacitat d'aprenentatge i amb una gran necessitat de rebre educació, és per això que al llarg de la pel·lícula es qüestiona al menor com a ésser humà, ja que al llarg de la seua vida no ha rebut cap mena d'educació. L'educació té diverses accepcions, és considerat com un procés complex i dinàmic determinat per la manera d'entendre a les persones, món i creences. És qualsevol acte o experiència que té un efecte formatiu en la ment, el caràcter o capacitat física d'u

23 d'abril- Dia Internacional del Llibre

La celebració d'aquesta data es pot trobar a principis del segle XX. A tota Espanya es feren activitats literàries i la història del llibre es va fer festiva. Hui en dia, a tot el món e celebra el dia internacional del llibre el 23 d'abril. El 23 d'abril de 1616 va morir Cervantes, Shakespeare i Inca Garcilaso de la Vega. Al mateix temps, també un 23 d'abril van nàixer -o morir- altres escriptors eminents, com per exemple Josep Pla o Manuel Mejía. És per aquest motiu que, aquesta data tan simbòlica per a la literatura universal va ser escollida per la UNESCO per rendir homenatge mundial al llibre, i els/les seus/es autors/es, i al mateix temps, animar a la població, en particular a la més jove, a descobrir el plaer de la lectura , així com respectar la contribució dels/ de les creadors/es al progrés social i cultural. És interessant mencionar que, la idea original de la celebració del Dia del Llibre va nàixer a Catalunya, de l'escriptor valencià Vicent Clavel