Ir al contenido principal

Competències educatives i el Treball Social

Té el treball social competències educatives?


En aquesta sessió del professor Carles Monclus s'ha dut a terme de manera dinàmica, ja que per grups hem buscat en la pàgina web de la Universitat de València, el programa d'estudis del grau de Treball Social, i dins d'ell, buscar quines competències del Treball Social són educatives, per a posteriorment posar-les en comú amb la resta de la classe.





Juntament amb els/les nostres companys/es s'ha arribat a la conclusió de què, dins de les competències bàsiques del Treball Social, fer que "l'alumnat puga transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat" té un caràcter educatiu.
En respecte a les competències generals, té un caràcter educatiu "la capacitat per a ajudar les persones perquè siguen capces de manifestar les necessitats, punts de vista i circumstàncies".

I per últim, dins de les competències específiques, s'ha conclòs que tenen un caràcter educatiu les següents: "capacitat per a intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seues necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos"; "capacitat per promoure el creixement, desenvolupament i independència de les persones, identificant les oportunitats per formar i crear grups, utilitzant la programació i les dinàmiques de grups per al creixement personal i l'enfortiment de les habilitats de relació interpersonal"; "capacitat per a treballar amb els comportaments que representen un risc per a les persones, grups i comunitats, identificant i avaluant les situacions i circumstàncies que configuren aquest comportament i elaborant estratègies de modificació dels mateixos" i; "capacitat per a potenciar les persones, famílies, grups i comunitats a fi que siguen capaços de resoldre les situacions en què es troben.


Posteriorment, el professor ens ha introduït la nova Llei de Serveis Socials Inclusius de la Comunitat Valenciana, ja que conté programes educatius. Entre aquests programes es poden trobar programes educatius dirigits a la prevenció, a la promoció de l'autonomia i desenvolupament personal, a la inclusió, ja que és necessari per a dur a terme projectes educatius, i des d'una perspectiva comunitària, el foment de la participació.


Finalment, s'ha explicat el moviment de "ciutat educadora", entenent-se com a idea de responsabilitat educativa compartida i d'educació que va més enllà d'una situació educativa concreta, en el qual l'espai de la ciutat és un espai per a educar, és a dir, el conjunt de la ciutat implica educació. L'objectiu d'aquest moviment és que la juventut socialitze i compartisca coneixements per poder aprendre de la ciutat i poder conèixer el seu entorn. Cal mencionar que, hi ha un intercanvi internacional de programes educatius. Alguns dels seus exemples podrien ser visitar un museu, anar al parc o inclús anar al gimnàs o un jardí, sent aquests punts de trobada que possibiliten compartir espai amb altres.
També és important nomenar que hi ha dos circumstàncies en la idea de ciutat educadora: per un costat, la tradició històrica de la ciutat com a punt de trobada, microcosmos social on la convivència i la gestió esdevé intervinguda per l'educació, i per l'altre costat, la voluntat explícita de la ciutat d'esdevenir educadora.

Per a acabar, per grups hem elegit quatre experiències de ciutat educadora de tots els continents a través de la pàgina de Asociación Internacional de Ciudades Educadoras. Els enllaços elegits pel nostre grup són els següents:


  • Àfrica: Lokossa, Benín. " Adji" i "Vê": uns jocs que formen per a la vida".
  • Amèrica: Sao Carlos, Brassil. "Universitat Oberta de la Tercera Edat".
  • Àssia-Pacífic: Gwangju. República de Corea. "Programa Internacional d'intercanvi de pràctiques en drets humans".
  • Europa: Tampere, Finlàndia. "Vesprades Actives (Harrastava iltapäivä)".




També pensem que és important comentar que València, és una ciutat educadora que aposta pel desenvolupament d’accions en el marc de la seua participació en  l’Associació Internacional de Ciutats Educadores, descrites en la seua  carta, i en  l’Associació dels xiquets i de les xiquetes, de la qual l’Ajuntament de València forma part des de juny de 2016: Liderada pel pensador i psicopedagog italià Francesco Tonucci, basa els seus principis en dos eixos per a fomentar l’autonomia dels nostres xicotets i xicotetes: la mobilitat en llibertat i la participació

-Ariadna Landete Doñate-

Comentarios

Entradas populares de este blog

El paper de l'escola

L'escola com: preservadora i transmissora de l'herència, com a ferramenta per al desenvolupament i com a ferramenta de transformació cultural L’escola com a preservadora i transmissora de l’herència cultural, l’escola com a ferramenta per al desenvolupament de l’individu i l’escola com a ferramenta per a la transformació de la cultura. Tenint en compte que, per l ’herència cultural i la tradició clàssica, els costums i l’ètica són cosa de la família; mostra que, l’adaptació social tampoc és cosa de l’escola. Contraresta amb l’escola com a instrument que, ajuda al desenvolupament personal de l’individu; mostra l’escola com a compensadora de les desigualtats d’origen. Referent a l’escola com a transformació de la cultura , destaca la important funció social i la exigència que te de respondre a les necessitats de la societat. L’educació té la funció de transformar la societat i així el mateix ordre social. “Concebuda l’escola com una institució específicament...

Segona República Espanyola

La Segona República Espanyola (1931-1936) El 14 d'abril de 1931 es proclamava la Segona República Espanyola en un ambient d'eufòria. Alfons XIII havia abandonat el país i semblava arribat el moment perquè la república arreglés tot allò que la monarquia, durant la dictadura de Primo de Rivera inclosa, no havia pogut solucionar. La història de la Segona República espanyola es divideix en quatre fases :   ⇨ Govern provisional (1931) , format per grups amb ideologies i punts de vista molt diferents, com conservadors i partits republicans.  ⇨Bienni Reformador (1931-1933) , amb Manuel Azaña a càrrec de la direcció d'un govern d'aliança entre republicans d'esquerra i socialistes, va iniciar moltes reformes en un període molt breu.  ⇨Bienni Negre (1933-1936) . En aquestes eleccions, es van veure uns resultats amb una clara tendència cap a la dreta, i va existir un cert equilibri entre les grans forces polítiques. Van triomfar el Partit Radical d...

23 d'abril- Dia Internacional del Llibre

La celebració d'aquesta data es pot trobar a principis del segle XX. A tota Espanya es feren activitats literàries i la història del llibre es va fer festiva. Hui en dia, a tot el món e celebra el dia internacional del llibre el 23 d'abril. El 23 d'abril de 1616 va morir Cervantes, Shakespeare i Inca Garcilaso de la Vega. Al mateix temps, també un 23 d'abril van nàixer -o morir- altres escriptors eminents, com per exemple Josep Pla o Manuel Mejía. És per aquest motiu que, aquesta data tan simbòlica per a la literatura universal va ser escollida per la UNESCO per rendir homenatge mundial al llibre, i els/les seus/es autors/es, i al mateix temps, animar a la població, en particular a la més jove, a descobrir el plaer de la lectura , així com respectar la contribució dels/ de les creadors/es al progrés social i cultural. És interessant mencionar que, la idea original de la celebració del Dia del Llibre va nàixer a Catalunya, de l'escriptor valencià Vicent Clavel...