Ir al contenido principal

La intervenció socioeducativa.

INTERVENCIÓ O ACCIÓ?



No existeix neutralitat. Els professionals sempre actuen des d'un determinat model teòric i ideològic.



Trobem que darrere de qualsevol intervenció hi ha un model i un paradigma.



MODELS D'INTERVENCIÓ SOCIOEDUCATIVA.

A la classe d'avui, junt amb les companyes hem de comentar els diferents models d'intervenció educativa, que després hem comentat tots junts a classe.

➨ Com a caritat, el primer que pensem tots és la relació amb la religió.
Entenem com a caritat la relació que es produeix entre les persones necessitades i les persones    acomodades. El subjecte és variat, ja que poden ser descrits com pobres, deficients, malalts, orfes...
Es podria dir que la caritat crea dependència. 

El model és assistencial, ja que una part de la població que li sobren recursos  el transfereix a altra part que li'n manquen, és a dir, és una acció voluntària.

Les motivacions que trobem dins de la intervenció de caritat són:

       - Ideal sentimental de compassió.
       - Ideal de prestigi social pel fet de posseir i atendre a qui no té.
       - Ideal de salvació fonamentat en creences religioses.

➨ Seguidament trobem el model de justícia social. El primer que ens ve a la ment amb aquest model és que totes les persones tenen drets socials.

L'Estat té l'obligació d'atendre als pobres, als necessitats, als proletaris..., ja que és una qüestió de justícia social i no de caritat.

En aquest model d'intervenció trobem l'objectiu de garantir la cohesió social. A més d'accions assistencials es posen en marxa accions educatives, formatives...

➨ Finalment trobem la inclusió social.

Hi ha moltes vegades en les quals hi ha una societat desintegrada amb una sèrie de persones que no compten, que es troben fora i sense possibilitat d'accés, de connexió amb la vida social.

Amb la inclusió social es tracta de proporcionar els recursos necessaris per a vincular a les persones a les diferents xarxes de relacions de tota mena que estructuren la vida social.

La intervenció socioeducativa pretén ser normalitzada, i això vol dir que es dirigeix a tota la població i no sols a la que es troba en situació de necessitat.


       
Cal destacar molt la diferència entre justícia social i inclusió social.

En la inclusió veiem la pertinença. És a dir, en la justícia social actuaríem sobre les persones que estan patint el problema, i en inclusió s'actua amb la societat.

En la justícia social, a les persones que li donen un sostre és perquè tenen el dret a tindre un sostre. Si actuem des de la inclusió el que faríem seria sensibilitzar a la societat, perquè encara que s'ajude a les persones, si hi ha gent que no heu accepta, la gent seguirà sent exclosa. És a dir, quan es parla d'inclusió s'ha de fer veure a la societat el problema que hi ha.


PARADIGMES EN CIÈNCIES SOCIALS.

Trobem tres tipus de paradigmes en ciències socials com són el tecnològic o positivista; interpretatiu o hermenèutic i el dialèctic o crític.

Tecnològic o positivista.

Plantejament que naix a finals del segle XVIII, i a principis del XIX. Es confia plenament que la ciència pot explicar totalment la realitat, hi ha una fe optimista en el poder del coneixement per poder així resoldre els grans problemes.

Les ciències socials és el mateix que les ciències naturals en aquest paradigma, ja que els conceptes, objectius i mètodes de les ciències naturals són aplicables a les ciències socials . El que es tracta és analitzar i actuar en conseqüència. 

El professional de l'educació és un tècnic que aplica allò que han prescrit els teòrics.

Trobem que les tècniques s'apliquen en funció d'uns objectius que sí que tenen valors, però com les tècniques són científiques, no estan carregades de valors.

Finalment cal dir que en aquest paradigma trobem que els mitjans en educació sempre vénen carregats de juís de valor perquè incorporen actituds cap a les persones.

Interpretatiu o hermenèutic.

La realitat social es crea i manté a través d'interaccions simbòliques i pautes de comportament que li confereixen un sentit particular, al mateix temps que pluralista.

L'educació representa una opció rellevant en la promoció i el desenvolupament de les interaccions socials. 

Els professionals de l'educació són pràctics, mediadors grupals que interpreten situacions i afavoreixen experiències.     

                                                              ⬇
                      OBJECTIU: desenvolupament personal i col·lectiu.

Dialèctic o crític.

La realitat social es constitueix en la història i és fruit de les tensions i interessos contraposats de les classes socials.

En aquest paradigma es critica la creença positivista en la unitat lògica metodològica de les ciències naturals i socials.

Els professionals de l'educació són actors socials que desvetllen i recreen realitats i generen alternatives.  
                                                                ⬇
  OBJECTIU: emancipació dels individus i les comunitats. Transformació social de la societat.


⇰ Finalment es va realitzar a classe un treball que consistia a buscar en el grau de Treball Social de la Universitat de València quines competències són educatives. Les competències que hem trobat són bàsiques, generals i específiques.

Comentarios

Entradas populares de este blog

8 de Març, si nosaltres parem, el món s'atura!

Per tú, per nosaltres, per totes! El dia d'avui milions de dones vam ser les protagonistes de tot l'espai públic de ciutats com València, Madrid, Barcelona, Bilbao i totes les cuitats de l'estat Espanyol. Milers de dones varen eixir al carrer per un procés de lluita per a la igualtat entre homes i dones, que es ve construint des de fa molts anys, per aconseguir una societat igualitària, i totalment lliures. Lluitem i cridem alt, deixant ben clar que no anem a tolerar ni un pas enrere en els drets conquistats per les dones; que no anem a permetre el patriarcat; que no permetrem més assassinats i violència masclista sense resposta. Ara és el moment.

L'educació i el sistema educatiu

Què és l'educació? Per a iniciar aquesta reflexió "El xicotet salvatge" és una pel·lícula que narra la història real d'un xiquet que es va criar en el bosc. Víctor, no coneixia cap norma social i les seues preocupacions es basaven en satisfer les seues necessitats més bàsiques. Durant l'hivern de 1798 va ser trobat i estudiat pel metge Jean-Marc- Gaspard   Itard  qui es va encarregar de la seua educació. L'ésser humà és considerat com un ésser incomplet, amb gran capacitat d'aprenentatge i amb una gran necessitat de rebre educació, és per això que al llarg de la pel·lícula es qüestiona al menor com a ésser humà, ja que al llarg de la seua vida no ha rebut cap mena d'educació. L'educació té diverses accepcions, és considerat com un procés complex i dinàmic determinat per la manera d'entendre a les persones, món i creences. És qualsevol acte o experiència que té un efecte formatiu en la ment, el caràcter o capacitat física d'u

23 d'abril- Dia Internacional del Llibre

La celebració d'aquesta data es pot trobar a principis del segle XX. A tota Espanya es feren activitats literàries i la història del llibre es va fer festiva. Hui en dia, a tot el món e celebra el dia internacional del llibre el 23 d'abril. El 23 d'abril de 1616 va morir Cervantes, Shakespeare i Inca Garcilaso de la Vega. Al mateix temps, també un 23 d'abril van nàixer -o morir- altres escriptors eminents, com per exemple Josep Pla o Manuel Mejía. És per aquest motiu que, aquesta data tan simbòlica per a la literatura universal va ser escollida per la UNESCO per rendir homenatge mundial al llibre, i els/les seus/es autors/es, i al mateix temps, animar a la població, en particular a la més jove, a descobrir el plaer de la lectura , així com respectar la contribució dels/ de les creadors/es al progrés social i cultural. És interessant mencionar que, la idea original de la celebració del Dia del Llibre va nàixer a Catalunya, de l'escriptor valencià Vicent Clavel