Ir al contenido principal

L'educació i el sistema educatiu

Què és l'educació?



Per a iniciar aquesta reflexió "El xicotet salvatge" és una pel·lícula que narra la història real d'un xiquet que es va criar en el bosc. Víctor, no coneixia cap norma social i les seues preocupacions es basaven en satisfer les seues necessitats més bàsiques. Durant l'hivern de 1798 va ser trobat i estudiat pel metge Jean-Marc-Gaspard Itard qui es va encarregar de la seua educació.



L'ésser humà és considerat com un ésser incomplet, amb gran capacitat d'aprenentatge i amb una gran necessitat de rebre educació, és per això que al llarg de la pel·lícula es qüestiona al menor com a ésser humà, ja que al llarg de la seua vida no ha rebut cap mena d'educació.

L'educació té diverses accepcions, és considerat com un procés complex i dinàmic determinat per la manera d'entendre a les persones, món i creences. És qualsevol acte o experiència que té un efecte formatiu en la ment, el caràcter o capacitat física d'un individu. Aquesta es caracteritza pel desenvolupament d'activitats, és un procés instructiu, de perfeccionament i permanent al llarg de la vida de l'individu, té un caràcter individualitzat en el qual s'implica un procés de socialització.



El metge Jean-Marc-Gaspard Itard al llarg de la pel·lícula realitza una acció educativa amb Victor, en aquesta intervenció participa l'educador i l'educat però també participa la societat, la institució en la qual s'imparteix o les pròpies interaccions entre tots els membres ja siga de forma conscient o intencional.


Partint d'aquesta idea d'acció educativa cap diferències els diversos tipus d'educació que es poden dur a terme:
-Educació formal: orientada cap a l'obtenció de titulacions oficials, es desenvolupa dins del sistema educatiu.
-Educació informal: procés educatiu no organitzat que transcendeix al llarg de la vida, està influenciat per la vida diària i el medi ambient.
-Educació no formal: es duu a terme fora de l'àmbit educatiu per associacions, institucions, entitats i agents que ofereixen formació i educació sense un reconeixement formal.


Dins de l'educació formal es troben les escoles, aquestes han plantejat diversos enfocaments al llarg de la seua construcció com a sistema sobre el paper de l'escola:

A) Primer enfocament: l'escola com a preservadora i transmisora de l'herència cultural, entesa com les habilitats i disciplines bàsiques.
B) Segon enfocament: escola com a eina per al desenvolupament de l'individu, aquest és posicionat en el centre de la intervenció educativa. L'escola és entesa com a compensadora de les desigualtats.
C) Tercer enfocament: escola com a eina per a la transformació de la cultura, educa a l'individu per a participar en la societat, amb un paper actiu i constructiu. 
Des d'aquest enfocament es considera l'educació com un tasca carregada de valors, amb una funció social capacitada per a atendre les necessitats de la societat i un posició transformadora i crítica de l'ordre social.


El procés de socialització és desenvolupat a l'escola a través de diversos mecanismes:
-Selecció i organització dels continguts.
-participació de l'alumnat
-Ordenació de l'espai i temps
-Mecanismes de distribució de recompenses
-Establiment de normes de convivència
-Relacions socials caracteritzades per l'individualisme i a competició.

El tercer enfocament presentat sobre l'educació es veu obstaculitzat per la vertadera funció de l'escola en el procés de socialització, la teoria presentada com a Teoria de la Reproducció mostra la realitat del sistema educatiu, l'escola és entesa com una institució que pateix una tensió entre tendències que requereixen la funció reproductora i les tendències que impulsen el canvi i reclamen la funció educadora de l'escola. 

És per això que les vertaderes funcions que haurien de romandre en el sistema educatiu són:
-Funció compensadora: escola comprensiva i comuna, en la qual es desenvolupe la diversitat pedagògica per a atendre les diferències d'origen i dificultats socials o personals.
-Funció de reconstrucció del coneixement: aconseguir un alumnat més crític i actor democràtic en una societat no democràtica.

Com a conclusió volem ressaltar la importància de l'educació, com a futures professionals del Treball Social considerem l'educació la millor via per a aconseguir la integració social i la igualtat d'oportunitats, sempre des d'una perspectiva en la qual es reconeguen els drets a tots els ciutadans i es deixen de costat valores com el racisme, la xenofòbia o l'homofòbia...

L'educació no és l'únic sistema que ha de formar a individus crítics i democràtics, sinó que la nostra professió també ha de nodrir-se i treballar a partir d'aquestes bases per a aconseguir un creixement individual i comú.



Comentarios

Entradas populares de este blog

17 de maig- Dia Internacional contra l'Homofòbia, la Tansfòbia i la Bifòbia

El 17 de maig es celebra el Dia Internacional contra la Homofòbia i la Transfòbia per a commemorar l'eliminació de l'homoexualitat de la llista d'enfermetats mentals per part de l'Organització Mundial de la Salud (OMS). Aquest fet va tindr elloc el 17 de maig de 1990. L'objectiu d'aquesta celebració és el de coordinar les accions per a denunciar la discriminació que reben algunes persones homosexuals, lesbianes, bisexuals i transexuals, i perquè els seus drets puguen avançar. El Dia Internacional contra l'Homofòbia i la Transfòbia es va idear en 2004, i després d'un any de campanya es va celebrar per primera vegada l'any 2005.  És interessant mencionar que van participar més de 40 països en tot el món, amb activitats militants LGBT, que varen ser cobertes pels mitjans de comunicació. La discriminació basada en l'orientació sexual i en la identitat de gènere no està oficialment reconeguda pels Estats membres de les Nacions unides mal...

El paper de l'escola

L'escola com: preservadora i transmissora de l'herència, com a ferramenta per al desenvolupament i com a ferramenta de transformació cultural L’escola com a preservadora i transmissora de l’herència cultural, l’escola com a ferramenta per al desenvolupament de l’individu i l’escola com a ferramenta per a la transformació de la cultura. Tenint en compte que, per l ’herència cultural i la tradició clàssica, els costums i l’ètica són cosa de la família; mostra que, l’adaptació social tampoc és cosa de l’escola. Contraresta amb l’escola com a instrument que, ajuda al desenvolupament personal de l’individu; mostra l’escola com a compensadora de les desigualtats d’origen. Referent a l’escola com a transformació de la cultura , destaca la important funció social i la exigència que te de respondre a les necessitats de la societat. L’educació té la funció de transformar la societat i així el mateix ordre social. “Concebuda l’escola com una institució específicament...

Segona República Espanyola

La Segona República Espanyola (1931-1936) El 14 d'abril de 1931 es proclamava la Segona República Espanyola en un ambient d'eufòria. Alfons XIII havia abandonat el país i semblava arribat el moment perquè la república arreglés tot allò que la monarquia, durant la dictadura de Primo de Rivera inclosa, no havia pogut solucionar. La història de la Segona República espanyola es divideix en quatre fases :   ⇨ Govern provisional (1931) , format per grups amb ideologies i punts de vista molt diferents, com conservadors i partits republicans.  ⇨Bienni Reformador (1931-1933) , amb Manuel Azaña a càrrec de la direcció d'un govern d'aliança entre republicans d'esquerra i socialistes, va iniciar moltes reformes en un període molt breu.  ⇨Bienni Negre (1933-1936) . En aquestes eleccions, es van veure uns resultats amb una clara tendència cap a la dreta, i va existir un cert equilibri entre les grans forces polítiques. Van triomfar el Partit Radical d...