Ir al contenido principal

L'educació i el sistema educatiu

Què és l'educació?



Per a iniciar aquesta reflexió "El xicotet salvatge" és una pel·lícula que narra la història real d'un xiquet que es va criar en el bosc. Víctor, no coneixia cap norma social i les seues preocupacions es basaven en satisfer les seues necessitats més bàsiques. Durant l'hivern de 1798 va ser trobat i estudiat pel metge Jean-Marc-Gaspard Itard qui es va encarregar de la seua educació.



L'ésser humà és considerat com un ésser incomplet, amb gran capacitat d'aprenentatge i amb una gran necessitat de rebre educació, és per això que al llarg de la pel·lícula es qüestiona al menor com a ésser humà, ja que al llarg de la seua vida no ha rebut cap mena d'educació.

L'educació té diverses accepcions, és considerat com un procés complex i dinàmic determinat per la manera d'entendre a les persones, món i creences. És qualsevol acte o experiència que té un efecte formatiu en la ment, el caràcter o capacitat física d'un individu. Aquesta es caracteritza pel desenvolupament d'activitats, és un procés instructiu, de perfeccionament i permanent al llarg de la vida de l'individu, té un caràcter individualitzat en el qual s'implica un procés de socialització.



El metge Jean-Marc-Gaspard Itard al llarg de la pel·lícula realitza una acció educativa amb Victor, en aquesta intervenció participa l'educador i l'educat però també participa la societat, la institució en la qual s'imparteix o les pròpies interaccions entre tots els membres ja siga de forma conscient o intencional.


Partint d'aquesta idea d'acció educativa cap diferències els diversos tipus d'educació que es poden dur a terme:
-Educació formal: orientada cap a l'obtenció de titulacions oficials, es desenvolupa dins del sistema educatiu.
-Educació informal: procés educatiu no organitzat que transcendeix al llarg de la vida, està influenciat per la vida diària i el medi ambient.
-Educació no formal: es duu a terme fora de l'àmbit educatiu per associacions, institucions, entitats i agents que ofereixen formació i educació sense un reconeixement formal.


Dins de l'educació formal es troben les escoles, aquestes han plantejat diversos enfocaments al llarg de la seua construcció com a sistema sobre el paper de l'escola:

A) Primer enfocament: l'escola com a preservadora i transmisora de l'herència cultural, entesa com les habilitats i disciplines bàsiques.
B) Segon enfocament: escola com a eina per al desenvolupament de l'individu, aquest és posicionat en el centre de la intervenció educativa. L'escola és entesa com a compensadora de les desigualtats.
C) Tercer enfocament: escola com a eina per a la transformació de la cultura, educa a l'individu per a participar en la societat, amb un paper actiu i constructiu. 
Des d'aquest enfocament es considera l'educació com un tasca carregada de valors, amb una funció social capacitada per a atendre les necessitats de la societat i un posició transformadora i crítica de l'ordre social.


El procés de socialització és desenvolupat a l'escola a través de diversos mecanismes:
-Selecció i organització dels continguts.
-participació de l'alumnat
-Ordenació de l'espai i temps
-Mecanismes de distribució de recompenses
-Establiment de normes de convivència
-Relacions socials caracteritzades per l'individualisme i a competició.

El tercer enfocament presentat sobre l'educació es veu obstaculitzat per la vertadera funció de l'escola en el procés de socialització, la teoria presentada com a Teoria de la Reproducció mostra la realitat del sistema educatiu, l'escola és entesa com una institució que pateix una tensió entre tendències que requereixen la funció reproductora i les tendències que impulsen el canvi i reclamen la funció educadora de l'escola. 

És per això que les vertaderes funcions que haurien de romandre en el sistema educatiu són:
-Funció compensadora: escola comprensiva i comuna, en la qual es desenvolupe la diversitat pedagògica per a atendre les diferències d'origen i dificultats socials o personals.
-Funció de reconstrucció del coneixement: aconseguir un alumnat més crític i actor democràtic en una societat no democràtica.

Com a conclusió volem ressaltar la importància de l'educació, com a futures professionals del Treball Social considerem l'educació la millor via per a aconseguir la integració social i la igualtat d'oportunitats, sempre des d'una perspectiva en la qual es reconeguen els drets a tots els ciutadans i es deixen de costat valores com el racisme, la xenofòbia o l'homofòbia...

L'educació no és l'únic sistema que ha de formar a individus crítics i democràtics, sinó que la nostra professió també ha de nodrir-se i treballar a partir d'aquestes bases per a aconseguir un creixement individual i comú.



Comentarios

Entradas populares de este blog

2 de Maig- Dia Internacional contra l'Assetjament Escolar

El 2 de maig, Dia internacional contra l'assetjament escolar, el Departament d'Educació proposa als centres educatius realitzar alguna activitat relacionada amb aquesta problemàtica. L'assetjament afecta milions d'infants i joves a les escoles d'arreu del món, per això la UNESCO va reconèixer, aquest dia, amb l'objectiu de conscienciar a tota la població. Un de cada tres xiquets reconeix que en la seua classe existeixen situacions d'assetjament escolar, una situació que el 97,7% dels alumnes ja veu com un tipus de maltractament, segons les enquetes realitzades a alumnes i professors que han participat en programes de prevenció del "bullying l'any passat". Els insults i les agressions físiques són les formes més habituals d'assetjament, al voltant del 85% en tots dos casos, seguides de les diferents maneres de pressió psicològica que pateix el 33,7% de les víctimes. Els xiquets percebuts d'alguna manera com diferents són més pro...

Competències educatives i el Treball Social

Té el treball social competències educatives? En aquesta sessió del professor Carles Monclus s'ha dut a terme de manera dinàmica, ja que per grups hem buscat en la pàgina web de la Universitat de València, el programa d'estudis del grau de Treball Social, i dins d'ell, buscar quines competències del Treball Social són educatives, per a posteriorment posar-les en comú amb la resta de la classe. Juntament amb els/les nostres companys/es s'ha arribat a la conclusió de què, dins de les competències bàsiques del Treball Social, fer que "l'alumnat puga transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat" té un caràcter educatiu. En respecte a les competències generals, té un caràcter educatiu "la capacitat per a ajudar les persones perquè siguen capces de manifestar les necessitats, punts de vista i circumstàncies". I per últim, dins de les competències específiques, ...

La participació

La participació, un dret de tota la ciutadania. La participació és un dret fonamental recollit a la Constitució. A l'article 23, dins del Tutor Primer, trobem "Els ciutadans tenen dret a participar en els assumptes públics, elegits en eleccions periòdiques per sufragi universal". Aquesta es podria definir com alguna cosa que forma part d'alguna cosa i és una acció o efecte de participar. En canvi, la participació social és participar en l'àmbit de la societat, aquesta tracta de donar un valor en si mateixa; és un mitjà i no un fi; és un dret fonamental; una condició per generar el canvi social; una responsabilitat ciutadana i una forma de legitimar la democràcia. Per altra banda, ens trobem els diferents nivells de participació: La informació , que suposaria el primer escaló i condició necessària prèvia. L'opinió , on les persones construïm un discurs col·lectiu al voltant de la nostra realitat. La consulta , on es produeix un intercanvi entre el...