Ir al contenido principal

L'educació i el sistema educatiu

Què és l'educació?



Per a iniciar aquesta reflexió "El xicotet salvatge" és una pel·lícula que narra la història real d'un xiquet que es va criar en el bosc. Víctor, no coneixia cap norma social i les seues preocupacions es basaven en satisfer les seues necessitats més bàsiques. Durant l'hivern de 1798 va ser trobat i estudiat pel metge Jean-Marc-Gaspard Itard qui es va encarregar de la seua educació.



L'ésser humà és considerat com un ésser incomplet, amb gran capacitat d'aprenentatge i amb una gran necessitat de rebre educació, és per això que al llarg de la pel·lícula es qüestiona al menor com a ésser humà, ja que al llarg de la seua vida no ha rebut cap mena d'educació.

L'educació té diverses accepcions, és considerat com un procés complex i dinàmic determinat per la manera d'entendre a les persones, món i creences. És qualsevol acte o experiència que té un efecte formatiu en la ment, el caràcter o capacitat física d'un individu. Aquesta es caracteritza pel desenvolupament d'activitats, és un procés instructiu, de perfeccionament i permanent al llarg de la vida de l'individu, té un caràcter individualitzat en el qual s'implica un procés de socialització.



El metge Jean-Marc-Gaspard Itard al llarg de la pel·lícula realitza una acció educativa amb Victor, en aquesta intervenció participa l'educador i l'educat però també participa la societat, la institució en la qual s'imparteix o les pròpies interaccions entre tots els membres ja siga de forma conscient o intencional.


Partint d'aquesta idea d'acció educativa cap diferències els diversos tipus d'educació que es poden dur a terme:
-Educació formal: orientada cap a l'obtenció de titulacions oficials, es desenvolupa dins del sistema educatiu.
-Educació informal: procés educatiu no organitzat que transcendeix al llarg de la vida, està influenciat per la vida diària i el medi ambient.
-Educació no formal: es duu a terme fora de l'àmbit educatiu per associacions, institucions, entitats i agents que ofereixen formació i educació sense un reconeixement formal.


Dins de l'educació formal es troben les escoles, aquestes han plantejat diversos enfocaments al llarg de la seua construcció com a sistema sobre el paper de l'escola:

A) Primer enfocament: l'escola com a preservadora i transmisora de l'herència cultural, entesa com les habilitats i disciplines bàsiques.
B) Segon enfocament: escola com a eina per al desenvolupament de l'individu, aquest és posicionat en el centre de la intervenció educativa. L'escola és entesa com a compensadora de les desigualtats.
C) Tercer enfocament: escola com a eina per a la transformació de la cultura, educa a l'individu per a participar en la societat, amb un paper actiu i constructiu. 
Des d'aquest enfocament es considera l'educació com un tasca carregada de valors, amb una funció social capacitada per a atendre les necessitats de la societat i un posició transformadora i crítica de l'ordre social.


El procés de socialització és desenvolupat a l'escola a través de diversos mecanismes:
-Selecció i organització dels continguts.
-participació de l'alumnat
-Ordenació de l'espai i temps
-Mecanismes de distribució de recompenses
-Establiment de normes de convivència
-Relacions socials caracteritzades per l'individualisme i a competició.

El tercer enfocament presentat sobre l'educació es veu obstaculitzat per la vertadera funció de l'escola en el procés de socialització, la teoria presentada com a Teoria de la Reproducció mostra la realitat del sistema educatiu, l'escola és entesa com una institució que pateix una tensió entre tendències que requereixen la funció reproductora i les tendències que impulsen el canvi i reclamen la funció educadora de l'escola. 

És per això que les vertaderes funcions que haurien de romandre en el sistema educatiu són:
-Funció compensadora: escola comprensiva i comuna, en la qual es desenvolupe la diversitat pedagògica per a atendre les diferències d'origen i dificultats socials o personals.
-Funció de reconstrucció del coneixement: aconseguir un alumnat més crític i actor democràtic en una societat no democràtica.

Com a conclusió volem ressaltar la importància de l'educació, com a futures professionals del Treball Social considerem l'educació la millor via per a aconseguir la integració social i la igualtat d'oportunitats, sempre des d'una perspectiva en la qual es reconeguen els drets a tots els ciutadans i es deixen de costat valores com el racisme, la xenofòbia o l'homofòbia...

L'educació no és l'únic sistema que ha de formar a individus crítics i democràtics, sinó que la nostra professió també ha de nodrir-se i treballar a partir d'aquestes bases per a aconseguir un creixement individual i comú.



Comentarios

Entradas populares de este blog

8 de Març, si nosaltres parem, el món s'atura!

Per tú, per nosaltres, per totes! El dia d'avui milions de dones vam ser les protagonistes de tot l'espai públic de ciutats com València, Madrid, Barcelona, Bilbao i totes les cuitats de l'estat Espanyol. Milers de dones varen eixir al carrer per un procés de lluita per a la igualtat entre homes i dones, que es ve construint des de fa molts anys, per aconseguir una societat igualitària, i totalment lliures. Lluitem i cridem alt, deixant ben clar que no anem a tolerar ni un pas enrere en els drets conquistats per les dones; que no anem a permetre el patriarcat; que no permetrem més assassinats i violència masclista sense resposta. Ara és el moment.

2 de Maig- Dia Internacional contra l'Assetjament Escolar

El 2 de maig, Dia internacional contra l'assetjament escolar, el Departament d'Educació proposa als centres educatius realitzar alguna activitat relacionada amb aquesta problemàtica. L'assetjament afecta milions d'infants i joves a les escoles d'arreu del món, per això la UNESCO va reconèixer, aquest dia, amb l'objectiu de conscienciar a tota la població. Un de cada tres xiquets reconeix que en la seua classe existeixen situacions d'assetjament escolar, una situació que el 97,7% dels alumnes ja veu com un tipus de maltractament, segons les enquetes realitzades a alumnes i professors que han participat en programes de prevenció del "bullying l'any passat". Els insults i les agressions físiques són les formes més habituals d'assetjament, al voltant del 85% en tots dos casos, seguides de les diferents maneres de pressió psicològica que pateix el 33,7% de les víctimes. Els xiquets percebuts d'alguna manera com diferents són més pro