Què és l'educació?
Per a iniciar aquesta reflexió "El xicotet salvatge" és una pel·lícula que narra la història real d'un xiquet que es va criar en el bosc. Víctor, no coneixia cap norma social i les seues preocupacions es basaven en satisfer les seues necessitats més bàsiques. Durant l'hivern de 1798 va ser trobat i estudiat pel metge Jean-Marc-Gaspard Itard qui es va encarregar de la seua educació.
L'ésser humà és considerat com un ésser incomplet, amb gran capacitat d'aprenentatge i amb una gran necessitat de rebre educació, és per això que al llarg de la pel·lícula es qüestiona al menor com a ésser humà, ja que al llarg de la seua vida no ha rebut cap mena d'educació.
L'educació té diverses accepcions, és considerat com un procés complex i dinàmic determinat per la manera d'entendre a les persones, món i creences. És qualsevol acte o experiència que té un efecte formatiu en la ment, el caràcter o capacitat física d'un individu. Aquesta es caracteritza pel desenvolupament d'activitats, és un procés instructiu, de perfeccionament i permanent al llarg de la vida de l'individu, té un caràcter individualitzat en el qual s'implica un procés de socialització.
L'educació té diverses accepcions, és considerat com un procés complex i dinàmic determinat per la manera d'entendre a les persones, món i creences. És qualsevol acte o experiència que té un efecte formatiu en la ment, el caràcter o capacitat física d'un individu. Aquesta es caracteritza pel desenvolupament d'activitats, és un procés instructiu, de perfeccionament i permanent al llarg de la vida de l'individu, té un caràcter individualitzat en el qual s'implica un procés de socialització.
El metge Jean-Marc-Gaspard Itard al llarg de la pel·lícula realitza una acció educativa amb Victor, en aquesta intervenció participa l'educador i l'educat però també participa la societat, la institució en la qual s'imparteix o les pròpies interaccions entre tots els membres ja siga de forma conscient o intencional.
-Educació formal: orientada cap a l'obtenció de titulacions oficials, es desenvolupa dins del sistema educatiu.
-Educació informal: procés educatiu no organitzat que transcendeix al llarg de la vida, està influenciat per la vida diària i el medi ambient.
-Educació no formal: es duu a terme fora de l'àmbit educatiu per associacions, institucions, entitats i agents que ofereixen formació i educació sense un reconeixement formal.
Dins de l'educació formal es troben les escoles, aquestes han plantejat diversos enfocaments al llarg de la seua construcció com a sistema sobre el paper de l'escola:
A) Primer enfocament: l'escola com a preservadora i transmisora de l'herència cultural, entesa com les habilitats i disciplines bàsiques.
B) Segon enfocament: escola com a eina per al desenvolupament de l'individu, aquest és posicionat en el centre de la intervenció educativa. L'escola és entesa com a compensadora de les desigualtats.
C) Tercer enfocament: escola com a eina per a la transformació de la cultura, educa a l'individu per a participar en la societat, amb un paper actiu i constructiu. Des d'aquest enfocament es considera l'educació com un tasca carregada de valors, amb una funció social capacitada per a atendre les necessitats de la societat i un posició transformadora i crítica de l'ordre social.
El procés de socialització és desenvolupat a l'escola a través de diversos mecanismes:
-Selecció i organització dels continguts.
-participació de l'alumnat
-Ordenació de l'espai i temps
-Mecanismes de distribució de recompenses
-Establiment de normes de convivència
-Relacions socials caracteritzades per l'individualisme i a competició.
El tercer enfocament presentat sobre l'educació es veu obstaculitzat per la vertadera funció de l'escola en el procés de socialització, la teoria presentada com a Teoria de la Reproducció mostra la realitat del sistema educatiu, l'escola és entesa com una institució que pateix una tensió entre tendències que requereixen la funció reproductora i les tendències que impulsen el canvi i reclamen la funció educadora de l'escola.
És per això que les vertaderes funcions que haurien de romandre en el sistema educatiu són:
-Funció compensadora: escola comprensiva i comuna, en la qual es desenvolupe la diversitat pedagògica per a atendre les diferències d'origen i dificultats socials o personals.
-Funció de reconstrucció del coneixement: aconseguir un alumnat més crític i actor democràtic en una societat no democràtica.
Com a conclusió volem ressaltar la importància de l'educació, com a futures professionals del Treball Social considerem l'educació la millor via per a aconseguir la integració social i la igualtat d'oportunitats, sempre des d'una perspectiva en la qual es reconeguen els drets a tots els ciutadans i es deixen de costat valores com el racisme, la xenofòbia o l'homofòbia...
L'educació no és l'únic sistema que ha de formar a individus crítics i democràtics, sinó que la nostra professió també ha de nodrir-se i treballar a partir d'aquestes bases per a aconseguir un creixement individual i comú.
Comentarios
Publicar un comentario