Ir al contenido principal

La participació

La participació, un dret de tota la ciutadania.


La participació és un dret fonamental recollit a la Constitució. A l'article 23, dins del Tutor Primer, trobem "Els ciutadans tenen dret a participar en els assumptes públics, elegits en eleccions periòdiques per sufragi universal".


Aquesta es podria definir com alguna cosa que forma part d'alguna cosa i és una acció o efecte de participar. En canvi, la participació social és participar en l'àmbit de la societat, aquesta tracta de donar un valor en si mateixa; és un mitjà i no un fi; és un dret fonamental; una condició per generar el canvi social; una responsabilitat ciutadana i una forma de legitimar la democràcia.

Per altra banda, ens trobem els diferents nivells de participació:


  • La informació, que suposaria el primer escaló i condició necessària prèvia.
  • L'opinió, on les persones construïm un discurs col·lectiu al voltant de la nostra realitat.
  • La consulta, on es produeix un intercanvi entre els espais centrals de poder cap al conjunt.
  • La reclamació, on la situació s'inverteix, ja que les persones fan arribar les seues queixes o reivindicacions a espais de poder.
  • La decisió o co-decisió, on es comparteix la capacitat d'arribar a un acord sobre un determinat aspecte des de les persones afectades.
  • La cogestió, que implica no sols prendre decisions sobre assumptes que ens afecten sinó comprometre'ns en la seua execució, en la posada en marxa així com en el control del seu desenvolupament.
  • L'autogestió, que seria el màxim nivell de participació, on es posen en marxa iniciatives que responen a les necessitats i interessos dels seus protagonistes de forma autònoma.

                              Com fomentar la participació?

En primer lloc trobem l'associacionisme, voluntariat o associacionisme informal. Aquests es poden incrementar fomentant les xarxes socials, ja que aquestes són una eina social i actual.

En segon lloc es reflecteix els pressupostos participatius, els consells de participació i la gestió comunitària. Açò significa que ha d'haver canvis de models de gestió de l'àmbit públic.

En tercer lloc, es pot fomentar la participació amb la creació de ciutats abastables, creadores de trobades per a l'intercanvi. Aquests són espais on es realitzen canvis de cultures o es realitzen diferents tipus d'activitats, amb la intenció de generar trobades. 

Finalment, el que considerem més important per al foment de la participació, és la formació de la ciutadania.


El més important per poder participar és tindre tres coses clares, com són:

                                VOLER PARTICIPAR
                                                SABER PARTICIPAR
                                                             PODER PARTICIPAR

Les persones han de tindre una motivació per poder participar. Açò s'aconsegueix si es posseeix una bona formació i es disposa d'una bona organització. La participació, és fonamental en la ciutadania, ja que ens ajuda de forma positiva a aconseguir moltes coses que ens proposem, encara que trobem gent que no volen participar en algunes activitats, simplement perquè no els agrada.














Comentarios

Entradas populares de este blog

2 de Maig- Dia Internacional contra l'Assetjament Escolar

El 2 de maig, Dia internacional contra l'assetjament escolar, el Departament d'Educació proposa als centres educatius realitzar alguna activitat relacionada amb aquesta problemàtica. L'assetjament afecta milions d'infants i joves a les escoles d'arreu del món, per això la UNESCO va reconèixer, aquest dia, amb l'objectiu de conscienciar a tota la població. Un de cada tres xiquets reconeix que en la seua classe existeixen situacions d'assetjament escolar, una situació que el 97,7% dels alumnes ja veu com un tipus de maltractament, segons les enquetes realitzades a alumnes i professors que han participat en programes de prevenció del "bullying l'any passat". Els insults i les agressions físiques són les formes més habituals d'assetjament, al voltant del 85% en tots dos casos, seguides de les diferents maneres de pressió psicològica que pateix el 33,7% de les víctimes. Els xiquets percebuts d'alguna manera com diferents són més pro...

Competències educatives i el Treball Social

Té el treball social competències educatives? En aquesta sessió del professor Carles Monclus s'ha dut a terme de manera dinàmica, ja que per grups hem buscat en la pàgina web de la Universitat de València, el programa d'estudis del grau de Treball Social, i dins d'ell, buscar quines competències del Treball Social són educatives, per a posteriorment posar-les en comú amb la resta de la classe. Juntament amb els/les nostres companys/es s'ha arribat a la conclusió de què, dins de les competències bàsiques del Treball Social, fer que "l'alumnat puga transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat" té un caràcter educatiu. En respecte a les competències generals, té un caràcter educatiu "la capacitat per a ajudar les persones perquè siguen capces de manifestar les necessitats, punts de vista i circumstàncies". I per últim, dins de les competències específiques, ...