Ir al contenido principal

La participació

La participació, un dret de tota la ciutadania.


La participació és un dret fonamental recollit a la Constitució. A l'article 23, dins del Tutor Primer, trobem "Els ciutadans tenen dret a participar en els assumptes públics, elegits en eleccions periòdiques per sufragi universal".


Aquesta es podria definir com alguna cosa que forma part d'alguna cosa i és una acció o efecte de participar. En canvi, la participació social és participar en l'àmbit de la societat, aquesta tracta de donar un valor en si mateixa; és un mitjà i no un fi; és un dret fonamental; una condició per generar el canvi social; una responsabilitat ciutadana i una forma de legitimar la democràcia.

Per altra banda, ens trobem els diferents nivells de participació:


  • La informació, que suposaria el primer escaló i condició necessària prèvia.
  • L'opinió, on les persones construïm un discurs col·lectiu al voltant de la nostra realitat.
  • La consulta, on es produeix un intercanvi entre els espais centrals de poder cap al conjunt.
  • La reclamació, on la situació s'inverteix, ja que les persones fan arribar les seues queixes o reivindicacions a espais de poder.
  • La decisió o co-decisió, on es comparteix la capacitat d'arribar a un acord sobre un determinat aspecte des de les persones afectades.
  • La cogestió, que implica no sols prendre decisions sobre assumptes que ens afecten sinó comprometre'ns en la seua execució, en la posada en marxa així com en el control del seu desenvolupament.
  • L'autogestió, que seria el màxim nivell de participació, on es posen en marxa iniciatives que responen a les necessitats i interessos dels seus protagonistes de forma autònoma.

                              Com fomentar la participació?

En primer lloc trobem l'associacionisme, voluntariat o associacionisme informal. Aquests es poden incrementar fomentant les xarxes socials, ja que aquestes són una eina social i actual.

En segon lloc es reflecteix els pressupostos participatius, els consells de participació i la gestió comunitària. Açò significa que ha d'haver canvis de models de gestió de l'àmbit públic.

En tercer lloc, es pot fomentar la participació amb la creació de ciutats abastables, creadores de trobades per a l'intercanvi. Aquests són espais on es realitzen canvis de cultures o es realitzen diferents tipus d'activitats, amb la intenció de generar trobades. 

Finalment, el que considerem més important per al foment de la participació, és la formació de la ciutadania.


El més important per poder participar és tindre tres coses clares, com són:

                                VOLER PARTICIPAR
                                                SABER PARTICIPAR
                                                             PODER PARTICIPAR

Les persones han de tindre una motivació per poder participar. Açò s'aconsegueix si es posseeix una bona formació i es disposa d'una bona organització. La participació, és fonamental en la ciutadania, ja que ens ajuda de forma positiva a aconseguir moltes coses que ens proposem, encara que trobem gent que no volen participar en algunes activitats, simplement perquè no els agrada.














Comentarios

Entradas populares de este blog

17 de maig- Dia Internacional contra l'Homofòbia, la Tansfòbia i la Bifòbia

El 17 de maig es celebra el Dia Internacional contra la Homofòbia i la Transfòbia per a commemorar l'eliminació de l'homoexualitat de la llista d'enfermetats mentals per part de l'Organització Mundial de la Salud (OMS). Aquest fet va tindr elloc el 17 de maig de 1990. L'objectiu d'aquesta celebració és el de coordinar les accions per a denunciar la discriminació que reben algunes persones homosexuals, lesbianes, bisexuals i transexuals, i perquè els seus drets puguen avançar. El Dia Internacional contra l'Homofòbia i la Transfòbia es va idear en 2004, i després d'un any de campanya es va celebrar per primera vegada l'any 2005.  És interessant mencionar que van participar més de 40 països en tot el món, amb activitats militants LGBT, que varen ser cobertes pels mitjans de comunicació. La discriminació basada en l'orientació sexual i en la identitat de gènere no està oficialment reconeguda pels Estats membres de les Nacions unides mal...

El paper de l'escola

L'escola com: preservadora i transmissora de l'herència, com a ferramenta per al desenvolupament i com a ferramenta de transformació cultural L’escola com a preservadora i transmissora de l’herència cultural, l’escola com a ferramenta per al desenvolupament de l’individu i l’escola com a ferramenta per a la transformació de la cultura. Tenint en compte que, per l ’herència cultural i la tradició clàssica, els costums i l’ètica són cosa de la família; mostra que, l’adaptació social tampoc és cosa de l’escola. Contraresta amb l’escola com a instrument que, ajuda al desenvolupament personal de l’individu; mostra l’escola com a compensadora de les desigualtats d’origen. Referent a l’escola com a transformació de la cultura , destaca la important funció social i la exigència que te de respondre a les necessitats de la societat. L’educació té la funció de transformar la societat i així el mateix ordre social. “Concebuda l’escola com una institució específicament...