Ir al contenido principal

La participació

La participació, un dret de tota la ciutadania.


La participació és un dret fonamental recollit a la Constitució. A l'article 23, dins del Tutor Primer, trobem "Els ciutadans tenen dret a participar en els assumptes públics, elegits en eleccions periòdiques per sufragi universal".


Aquesta es podria definir com alguna cosa que forma part d'alguna cosa i és una acció o efecte de participar. En canvi, la participació social és participar en l'àmbit de la societat, aquesta tracta de donar un valor en si mateixa; és un mitjà i no un fi; és un dret fonamental; una condició per generar el canvi social; una responsabilitat ciutadana i una forma de legitimar la democràcia.

Per altra banda, ens trobem els diferents nivells de participació:


  • La informació, que suposaria el primer escaló i condició necessària prèvia.
  • L'opinió, on les persones construïm un discurs col·lectiu al voltant de la nostra realitat.
  • La consulta, on es produeix un intercanvi entre els espais centrals de poder cap al conjunt.
  • La reclamació, on la situació s'inverteix, ja que les persones fan arribar les seues queixes o reivindicacions a espais de poder.
  • La decisió o co-decisió, on es comparteix la capacitat d'arribar a un acord sobre un determinat aspecte des de les persones afectades.
  • La cogestió, que implica no sols prendre decisions sobre assumptes que ens afecten sinó comprometre'ns en la seua execució, en la posada en marxa així com en el control del seu desenvolupament.
  • L'autogestió, que seria el màxim nivell de participació, on es posen en marxa iniciatives que responen a les necessitats i interessos dels seus protagonistes de forma autònoma.

                              Com fomentar la participació?

En primer lloc trobem l'associacionisme, voluntariat o associacionisme informal. Aquests es poden incrementar fomentant les xarxes socials, ja que aquestes són una eina social i actual.

En segon lloc es reflecteix els pressupostos participatius, els consells de participació i la gestió comunitària. Açò significa que ha d'haver canvis de models de gestió de l'àmbit públic.

En tercer lloc, es pot fomentar la participació amb la creació de ciutats abastables, creadores de trobades per a l'intercanvi. Aquests són espais on es realitzen canvis de cultures o es realitzen diferents tipus d'activitats, amb la intenció de generar trobades. 

Finalment, el que considerem més important per al foment de la participació, és la formació de la ciutadania.


El més important per poder participar és tindre tres coses clares, com són:

                                VOLER PARTICIPAR
                                                SABER PARTICIPAR
                                                             PODER PARTICIPAR

Les persones han de tindre una motivació per poder participar. Açò s'aconsegueix si es posseeix una bona formació i es disposa d'una bona organització. La participació, és fonamental en la ciutadania, ja que ens ajuda de forma positiva a aconseguir moltes coses que ens proposem, encara que trobem gent que no volen participar en algunes activitats, simplement perquè no els agrada.














Comentarios

Entradas populares de este blog

8 de Març, si nosaltres parem, el món s'atura!

Per tú, per nosaltres, per totes! El dia d'avui milions de dones vam ser les protagonistes de tot l'espai públic de ciutats com València, Madrid, Barcelona, Bilbao i totes les cuitats de l'estat Espanyol. Milers de dones varen eixir al carrer per un procés de lluita per a la igualtat entre homes i dones, que es ve construint des de fa molts anys, per aconseguir una societat igualitària, i totalment lliures. Lluitem i cridem alt, deixant ben clar que no anem a tolerar ni un pas enrere en els drets conquistats per les dones; que no anem a permetre el patriarcat; que no permetrem més assassinats i violència masclista sense resposta. Ara és el moment.

L'educació i el sistema educatiu

Què és l'educació? Per a iniciar aquesta reflexió "El xicotet salvatge" és una pel·lícula que narra la història real d'un xiquet que es va criar en el bosc. Víctor, no coneixia cap norma social i les seues preocupacions es basaven en satisfer les seues necessitats més bàsiques. Durant l'hivern de 1798 va ser trobat i estudiat pel metge Jean-Marc- Gaspard   Itard  qui es va encarregar de la seua educació. L'ésser humà és considerat com un ésser incomplet, amb gran capacitat d'aprenentatge i amb una gran necessitat de rebre educació, és per això que al llarg de la pel·lícula es qüestiona al menor com a ésser humà, ja que al llarg de la seua vida no ha rebut cap mena d'educació. L'educació té diverses accepcions, és considerat com un procés complex i dinàmic determinat per la manera d'entendre a les persones, món i creences. És qualsevol acte o experiència que té un efecte formatiu en la ment, el caràcter o capacitat física d'u

23 d'abril- Dia Internacional del Llibre

La celebració d'aquesta data es pot trobar a principis del segle XX. A tota Espanya es feren activitats literàries i la història del llibre es va fer festiva. Hui en dia, a tot el món e celebra el dia internacional del llibre el 23 d'abril. El 23 d'abril de 1616 va morir Cervantes, Shakespeare i Inca Garcilaso de la Vega. Al mateix temps, també un 23 d'abril van nàixer -o morir- altres escriptors eminents, com per exemple Josep Pla o Manuel Mejía. És per aquest motiu que, aquesta data tan simbòlica per a la literatura universal va ser escollida per la UNESCO per rendir homenatge mundial al llibre, i els/les seus/es autors/es, i al mateix temps, animar a la població, en particular a la més jove, a descobrir el plaer de la lectura , així com respectar la contribució dels/ de les creadors/es al progrés social i cultural. És interessant mencionar que, la idea original de la celebració del Dia del Llibre va nàixer a Catalunya, de l'escriptor valencià Vicent Clavel