Ir al contenido principal

Realització d'un projecte II

A l'anterior sessió, es va presentar la manera de fer un projecte socioeducatiu. Alguns aspectes quedaren pendents d'explicar. Aquests aspectes són els següents: objectius, organització i metodologia, cronogrames de tasques, activitats, calendari, difusió, recursos humans, econòmics i tècnics i pressupost.

Seguidament, el docent ha fet un breu resum d'allò que es va veure en l'anterior sessió, més concretament, fins l'apartat de destinataris/àries.

En referència als objectius, són els encarregats de respondre a la pregunta "per què", és a dir, quina és la direcció del projecte i les seues respectives finalitats. També és important comentar que els objectius específics són els encarregats de concretar els generals, i sempre s'ha de definir en positiu. S'ha de mencionar que hi ha diferents models de definicions a causa de les diferents corrents que hi ha en termes de planificació. Segons la perspectiva, es pot elegir un model o un altre.

Primer model:
1.       Objectiu General
1.1.    Objectiu Específic
1.1.1.Objectiu operatiu o meta.

En aquest model, sols s‘han de definir els objectiu o finalitats genereals. Aquest són una guia orientadora de l’acció que indicia els camí que s’ha de seguir.
Per a definir els objectius específics, també hauran de tindre un caràcter orientadors i no establiran els resultats previstos de cada activitat o grup d’activitats.


Segon model:
Des del punt de vista del professor, aquest model és més efectiu per a processos relacionats amb l’educació.
Fa referència a la formulació d’un objectiu, i no avaluar els resultats posteriorment, ja que aquests poden ser previsibles o no. De fet, indica efectes generals. 


Posteriorment, en respecte a l'organització i metodologia, s'han de definir les qüestions organitzatives, és a dir, com serà l'organització de l'equip, el personal que el conforma, les seues respectives funcions i tasques, les reunions, les idees sobre el que es podria tractar, com per exemple, com es podria aconseguir que la gent participe en el projecte, o quin és el criteri de selecció, o si s'ha de pagar o no.

D'altra banda, el cronograma de tasques, on es determinen les tasques necessàries que s'han de realitzar per poder dur endavant el projecte. Un cronograma de tasques que es recomana és el Cronograma de Gantt. Aquest consisteix en plasma aquelles tasques que són necessàries per poder fer el projecte en un quadre de doble entrada amb columnes verticals que reflecteixen el temps, i el/la responsable de determinades tasques.

Seguidament, el següent punt són les activitats i serveis. Aquestes són les encarregades de determinar "què" es farà. Es pot explicar en forma de fitxa, o en forma de model narratiu, en tots dos casos s'ha d'explicar amb detall l'activitat o el servei en respecte, i l'encarregat/ada de llegir el projecte ha de poder visualitzar com es faran o es desenvoluparan les activitats o els serveis.


A continuació s'ha parlat del calendari, cal mencionar que aquest no és necessari en tots els projectes, però sí que és recomanable. També consisteix en un quadre de doble entrada on es fixen les dates i els horaris per a cada acció que s'ha de realitzar.

També és interessant nomenar que la difusió del projecte és important perquè es puga promoure la participació. Es pot fer amb diferents mecanismes:
  • Premsa i mitjans de comunicació: roda de premsa, publicitat, generant notícies...
  • Actes de presentació: trobades amb personatges públics, o a través de personatges clau.
  • Material informatiu: cartells, flyers, màrqueting directe, mailings...
  • Internet i telefonia: SMS massius, Xarxes socials, Telemàrqueting, Internet...

En següent lloc, es van explicar els recursos. Aquests poden ser:
  • Materials: fungible, no fungible i equips tècnics. Es poden agrupar per activitats.
  • Humans: professionals de l'entitat o institució, personal contractat específicament per al projecte i voluntariat (amb indicació de les hores de dedicació i titulació i tasques assignades):
  • Econòmics: el pressupost.

Per últim, a la sessió s'ha parlat del pressupost. En aquest es determinen les despeses del projecte. Ha de tenir en compte les despeses en personal, dietes, material, recursos tècnics, infraestructura i manteniment, funcionament, i els imprevists, on no s'hauria de superar mai el 10%, i normalment és al voltant del 5%.
Al pressupost no sols es tenen en compte les despeses, sinó també els ingressos. Aquests poden ser de finançament propi, subvencions i donacions, ingressos de patrocinadors, ingressos procedents del projecte, quotes i ingressos atípics.

Finalment, el professor ha mencionat que en la propera sessió es tractarà l'avaluació.






Comentarios

Entradas populares de este blog

2 de Maig- Dia Internacional contra l'Assetjament Escolar

El 2 de maig, Dia internacional contra l'assetjament escolar, el Departament d'Educació proposa als centres educatius realitzar alguna activitat relacionada amb aquesta problemàtica. L'assetjament afecta milions d'infants i joves a les escoles d'arreu del món, per això la UNESCO va reconèixer, aquest dia, amb l'objectiu de conscienciar a tota la població. Un de cada tres xiquets reconeix que en la seua classe existeixen situacions d'assetjament escolar, una situació que el 97,7% dels alumnes ja veu com un tipus de maltractament, segons les enquetes realitzades a alumnes i professors que han participat en programes de prevenció del "bullying l'any passat". Els insults i les agressions físiques són les formes més habituals d'assetjament, al voltant del 85% en tots dos casos, seguides de les diferents maneres de pressió psicològica que pateix el 33,7% de les víctimes. Els xiquets percebuts d'alguna manera com diferents són més pro...

Competències educatives i el Treball Social

Té el treball social competències educatives? En aquesta sessió del professor Carles Monclus s'ha dut a terme de manera dinàmica, ja que per grups hem buscat en la pàgina web de la Universitat de València, el programa d'estudis del grau de Treball Social, i dins d'ell, buscar quines competències del Treball Social són educatives, per a posteriorment posar-les en comú amb la resta de la classe. Juntament amb els/les nostres companys/es s'ha arribat a la conclusió de què, dins de les competències bàsiques del Treball Social, fer que "l'alumnat puga transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat" té un caràcter educatiu. En respecte a les competències generals, té un caràcter educatiu "la capacitat per a ajudar les persones perquè siguen capces de manifestar les necessitats, punts de vista i circumstàncies". I per últim, dins de les competències específiques, ...

La participació

La participació, un dret de tota la ciutadania. La participació és un dret fonamental recollit a la Constitució. A l'article 23, dins del Tutor Primer, trobem "Els ciutadans tenen dret a participar en els assumptes públics, elegits en eleccions periòdiques per sufragi universal". Aquesta es podria definir com alguna cosa que forma part d'alguna cosa i és una acció o efecte de participar. En canvi, la participació social és participar en l'àmbit de la societat, aquesta tracta de donar un valor en si mateixa; és un mitjà i no un fi; és un dret fonamental; una condició per generar el canvi social; una responsabilitat ciutadana i una forma de legitimar la democràcia. Per altra banda, ens trobem els diferents nivells de participació: La informació , que suposaria el primer escaló i condició necessària prèvia. L'opinió , on les persones construïm un discurs col·lectiu al voltant de la nostra realitat. La consulta , on es produeix un intercanvi entre el...