Ir al contenido principal

Realització d'un projecte

El projecte

El treball final de l’assignatura d’Educació social: intervenció educativa, compren un projecte, i per a poder dur-lo a terme de la manera correcta, a la classe d’avui aprenem com es pot portar a terme. 

Existeixen diferents definicions de projecte, la que proposa Carles Monclús és “Document previ públic que comunica quina és l’acció/intervenció que es pretén fer, i que serveix d’element per  a l’avaluació”.

El projecte suposa una acció sobre un determinat text o territori que té un nivell de concreció i durada determinades i amb uns valors ètics, educatius i filosòfics que els sustenten.

El nivell de concreció suposa el pas del pla a l’acció, en el que existeix un esquema per a dur a terme el projecte. Primerament es troba el pla, suposa grans línies directius d’intervenció, la missió general on s’inclou diversos temes o aspectes. Posteriorment, els programes, son les posteriors concrecions del pla, aplicant en un aspecte en concret, per sectors, destinataris, etc. I per últim, el projecte, son les línies operatives d’actuacions, que materialitzen el programa en un nombre determinants d’accions concretes que tenen sentit per elles mateixes i, de forma global, constitueixen el projecte.

Hi ha diferents tècniques per desenvolupar la creativitat en un grup, com per exemple, el brainwriting, és una variant de la pluja d’idees però de forma escrita i per grups; el scamper, es tracta d’una serie de preguntes per tal de fomentar la creativitat a partir de la definició del problema creatiu; o el benchmarking, suposa un procés sistemàtic i continu per avaluar comparant els productes, serveis i processos de treball en organitzacions, a mena de “comparadors” evidenciant les millors pràctiques sobre l’àrea d’interès.

Una mena desquema senzill que intenta centrar-se en el procés  i la comunicació proposat per Carles Monclús, és el següent:

1.       Títol o denominació del projecte
Aquest ha de ser: creatiu  i evocador, sintètic de la temàtica del projecte, congruent amb el contingut, original, breu i fàcil de recordar.
Poden incloure frases fetes, jocs de paraules, tornades de cançons...
 Cal equilibrar un títol creatiu amb un subtítol descriptiu

2.       Dades identificatives
Aquest apartat ha de incloure: noms dels autors/es i dels responsable del projecte, l’adreça, telèfon, e-mail, pàgina web o blog; així com dades de l’organització

3.       Descripció
Inclou, explicació descriptiva no molt extens de en què consisteix el projecte, i que permet a  qui el llig fer-se una idea de què va a trobar-se, amb una extensió màxima de 200 paraules
També suposa un resum de les raons, la situació de partida, les activitats i el marc de referència de la institució que impulsa el projecte. I si hi ha algun aspecte innovador assenyalar-lo

4.       Justificació
Per a la realització d’un projecte és idoni o adequat situar-lo en un context concret, per tant ha de tindre una part descriptiva del context i del territori de la intervenció i una part justificativa.
Aleshores, cal incloure el marc de referència, és a dir, el context en que s’inscriu el projecte, hi ha autors que en aquest  marc de referència el posen a banda, en altre apartat)
Ha d’expressar les raons fonamentals que justifiquen el projecte

Es trasllades aquí moltes de les dades obtingudes a l’anàlisi del context previ al projecte: característiques del territori i de la institució que impulsa el projecte, exposició del punt de partida, els indicadors que expressen la necessitat de posada en marxa del projecte.
Cal argumentar la coherència i la viabilitat d’eixe projecte per a eixe context
Es poden incloure referències bibliogràfiques, referències a altre projectes i normativa que ho justifique

5.       Destinataris
S’ha d’adequar al perfil dels destinataris, la seva edat, situació laboral, social, de gèneres...
També és important el nombre i cobertura (usuaris potencials i reals)



A la següent classe continuarem amb el punts que continuen als destinataris, aquests suposen els objectius, organització i metodologia, cronograma de tasques, activitats i serveis que es plantegen, etc.

Comentarios

Entradas populares de este blog

2 de Maig- Dia Internacional contra l'Assetjament Escolar

El 2 de maig, Dia internacional contra l'assetjament escolar, el Departament d'Educació proposa als centres educatius realitzar alguna activitat relacionada amb aquesta problemàtica. L'assetjament afecta milions d'infants i joves a les escoles d'arreu del món, per això la UNESCO va reconèixer, aquest dia, amb l'objectiu de conscienciar a tota la població. Un de cada tres xiquets reconeix que en la seua classe existeixen situacions d'assetjament escolar, una situació que el 97,7% dels alumnes ja veu com un tipus de maltractament, segons les enquetes realitzades a alumnes i professors que han participat en programes de prevenció del "bullying l'any passat". Els insults i les agressions físiques són les formes més habituals d'assetjament, al voltant del 85% en tots dos casos, seguides de les diferents maneres de pressió psicològica que pateix el 33,7% de les víctimes. Els xiquets percebuts d'alguna manera com diferents són més pro...

Competències educatives i el Treball Social

Té el treball social competències educatives? En aquesta sessió del professor Carles Monclus s'ha dut a terme de manera dinàmica, ja que per grups hem buscat en la pàgina web de la Universitat de València, el programa d'estudis del grau de Treball Social, i dins d'ell, buscar quines competències del Treball Social són educatives, per a posteriorment posar-les en comú amb la resta de la classe. Juntament amb els/les nostres companys/es s'ha arribat a la conclusió de què, dins de les competències bàsiques del Treball Social, fer que "l'alumnat puga transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat" té un caràcter educatiu. En respecte a les competències generals, té un caràcter educatiu "la capacitat per a ajudar les persones perquè siguen capces de manifestar les necessitats, punts de vista i circumstàncies". I per últim, dins de les competències específiques, ...

La participació

La participació, un dret de tota la ciutadania. La participació és un dret fonamental recollit a la Constitució. A l'article 23, dins del Tutor Primer, trobem "Els ciutadans tenen dret a participar en els assumptes públics, elegits en eleccions periòdiques per sufragi universal". Aquesta es podria definir com alguna cosa que forma part d'alguna cosa i és una acció o efecte de participar. En canvi, la participació social és participar en l'àmbit de la societat, aquesta tracta de donar un valor en si mateixa; és un mitjà i no un fi; és un dret fonamental; una condició per generar el canvi social; una responsabilitat ciutadana i una forma de legitimar la democràcia. Per altra banda, ens trobem els diferents nivells de participació: La informació , que suposaria el primer escaló i condició necessària prèvia. L'opinió , on les persones construïm un discurs col·lectiu al voltant de la nostra realitat. La consulta , on es produeix un intercanvi entre el...