El projecte
El
treball final de l’assignatura d’Educació social: intervenció educativa,
compren un projecte, i per a poder dur-lo a terme de la manera correcta, a la
classe d’avui aprenem com es pot portar a terme.
Existeixen
diferents definicions de projecte, la que proposa Carles Monclús és “Document
previ públic que comunica quina és l’acció/intervenció que es pretén fer, i que
serveix d’element per a l’avaluació”.
El
projecte suposa una acció sobre un determinat text o territori que té un nivell
de concreció i durada determinades i amb uns valors ètics, educatius i
filosòfics que els sustenten.
El
nivell de concreció suposa el pas del pla a l’acció, en el que existeix un
esquema per a dur a terme el projecte. Primerament es troba el pla, suposa
grans línies directius d’intervenció, la missió general on s’inclou diversos
temes o aspectes. Posteriorment, els programes, son les posteriors concrecions
del pla, aplicant en un aspecte en concret, per sectors, destinataris, etc. I
per últim, el projecte, son les línies operatives d’actuacions, que
materialitzen el programa en un nombre determinants d’accions concretes que
tenen sentit per elles mateixes i, de forma global, constitueixen el projecte.
Hi ha
diferents tècniques per desenvolupar la creativitat en un grup, com per
exemple, el brainwriting, és una variant de la pluja d’idees però de forma
escrita i per grups; el scamper, es tracta d’una serie de preguntes per tal de
fomentar la creativitat a partir de la definició del problema creatiu; o el
benchmarking, suposa un procés sistemàtic i continu per avaluar comparant els
productes, serveis i processos de treball en organitzacions, a mena de
“comparadors” evidenciant les millors pràctiques sobre l’àrea d’interès.
Una
mena d’esquema senzill que intenta centrar-se en el procés i la comunicació proposat per Carles Monclús,
és el següent:
1.
Títol o denominació
del projecte
Aquest
ha de ser: creatiu i evocador, sintètic
de la temàtica del projecte, congruent amb el contingut, original, breu i fàcil
de recordar.
Poden
incloure frases fetes, jocs de paraules, tornades de cançons...
2.
Dades identificatives
Aquest
apartat ha de incloure: noms dels autors/es i dels responsable del projecte,
l’adreça, telèfon, e-mail, pàgina web o blog; així com dades de l’organització
3.
Descripció
Inclou,
explicació descriptiva no molt extens de en què consisteix el projecte, i que
permet a qui el llig fer-se una idea de
què va a trobar-se, amb una extensió màxima de 200 paraules
També
suposa un resum de les raons, la situació de partida, les activitats i el marc
de referència de la institució que impulsa el projecte. I si hi ha algun
aspecte innovador assenyalar-lo
4.
Justificació
Per a la realització d’un projecte
és idoni o adequat situar-lo en un context concret, per tant ha de tindre una
part descriptiva del context i del territori de la intervenció i una part
justificativa.
Aleshores, cal incloure el marc de
referència, és a dir, el context en que s’inscriu el projecte, hi ha autors que
en aquest marc de referència el posen a
banda, en altre apartat)
Ha d’expressar les raons
fonamentals que justifiquen el projecte
Es trasllades aquí moltes de les
dades obtingudes a l’anàlisi del context previ al projecte: característiques
del territori i de la institució que impulsa el projecte, exposició del punt de
partida, els indicadors que expressen la necessitat de posada en marxa del
projecte.
Cal argumentar la coherència i la
viabilitat d’eixe projecte per a eixe context
Es poden incloure referències
bibliogràfiques, referències a altre projectes i normativa que ho justifique
5.
Destinataris
S’ha
d’adequar al perfil dels destinataris, la seva edat, situació laboral, social,
de gèneres...
També
és important el nombre i cobertura (usuaris potencials i reals)
A la
següent classe continuarem amb el punts que continuen als destinataris, aquests
suposen els objectius, organització i metodologia, cronograma de tasques, activitats
i serveis que es plantegen, etc.
Comentarios
Publicar un comentario