Ir al contenido principal

Dia Internacional de l'Autisme


Què és l'Autisme?

El Trastorn de l'Espectre Autista (TEA) és un trastorn neurobiològic del desenvolupament que ja es manifesta durant els tres primers anys de vida i que perdurarà al llarg de tot el cicle vital.

Els símptomes fonamentals de l'autisme són dos:
  • Deficiències persistents en la comunicació i en la interacció social
  • Patrons restrictius i repetitius de comportament, interés o activitats.
Els indicis que poden ser indicatius del TEA en els xiquets són:
  • En el parvulari i a l'escola, hi ha falta d'interés per l'altres xiquets.
  • No comparteixen interés (no acostumen a assenyalar amb el dit allò que els crida l'atenció per a compartir-ho amb els altres)
  • Absència de joc simbòlic (donar menjar a nines, fer cocinitas, jugar a cotxes com si foren de debò, etc.).
  • S'estableix poc contacte visual i no observen l'expressió de la cara de l'interlocutor quan junts estan veient alguna cosa inusual. No acostumen a realitzar el somriure social.
  • El seu llenguatge, si existeix, és literal (no entenen les bromes, els acudits, els dobles sentits ni les metàfores).
  • Eviten el contacte físic o els agrada més aviat poc. Acostumen a tindre hipersensibilitat tàctil, olfactòria, gustativa i auditiva. Sovint existeix poca sensibilitat al dolor.
  • Reaccionen poc davant la veu dels seus pares, la qual cosa pot fer sospitar d'un dèficit auditiu.
  • Presenten interessos inusuals. A més, són repetitius i no compartits.
  • Poden mostrar comportaments estranys, repetitius i acte estimulants com el balanceig, el moviment d'aleteig de mans o caminar de puntetes entre altres.
  • Els que presenten més nivell intel·lectual, noten que són diferents i no entenen què els passa.
  • Són la peça del puzle que no sap acoblar-se ni encaixar en el tauler social
Durant el Dia Mundial de l'Autisme es visibilitza i reivindica els drets de les persones amb Autisme, però què ocorre durant la resta de l'any? realment existeix una consciència i interés per part de la ciutadania i institucions públiques per a aconseguir una igualtat de condicions?. Evidentment això no ocorre d'aquesta forma, aquest trastorn afecta a nombroses persones igual que molts altres trastorns o problemes no tenen accés a recursos per a aconseguir millorar la seua situació.

Un clar exemple del que ocorre dia a dia amb les persones autistes és l'accés a una educació apropiada per a les seues necessitats. El mes de gener passat es va publicar en el periòdic el "Levante" una notícia que mostra la realitat dels xiquets autistes en el sistema educatiu una vegada accedeixen a l'institut: "Niños con autismo pasan al instituto sin apoyo educativo". En aquesta notícia tant els professionals dels col·legis com els familiars dels xiquets mostren el seu desacord i rebuig a les propostes que realitza l'administració perquè els xiquets acudisquen a un institut en modalitat d'"Ordinari amb Suports". Reivindiquen la necessitat de crear una aula CyL (aules de Comunicació i Llenguatge) en secundària a les comarques del Camp de Morvedre i l'Horta Sud, ja que únicament existeixen tres centres amb aquestes aules a la província de València, on es troben desbordats per l'alta demanda, d'aquesta forma se'ls aquesta dificultant el dret a l'educació a aquests xiquets.


Font: https://www.autismo.com.es/

Comentarios

Entradas populares de este blog

La participació

La participació, un dret de tota la ciutadania. La participació és un dret fonamental recollit a la Constitució. A l'article 23, dins del Tutor Primer, trobem "Els ciutadans tenen dret a participar en els assumptes públics, elegits en eleccions periòdiques per sufragi universal". Aquesta es podria definir com alguna cosa que forma part d'alguna cosa i és una acció o efecte de participar. En canvi, la participació social és participar en l'àmbit de la societat, aquesta tracta de donar un valor en si mateixa; és un mitjà i no un fi; és un dret fonamental; una condició per generar el canvi social; una responsabilitat ciutadana i una forma de legitimar la democràcia. Per altra banda, ens trobem els diferents nivells de participació: La informació , que suposaria el primer escaló i condició necessària prèvia. L'opinió , on les persones construïm un discurs col·lectiu al voltant de la nostra realitat. La consulta , on es produeix un intercanvi entre el...

17 de maig- Dia Internacional contra l'Homofòbia, la Tansfòbia i la Bifòbia

El 17 de maig es celebra el Dia Internacional contra la Homofòbia i la Transfòbia per a commemorar l'eliminació de l'homoexualitat de la llista d'enfermetats mentals per part de l'Organització Mundial de la Salud (OMS). Aquest fet va tindr elloc el 17 de maig de 1990. L'objectiu d'aquesta celebració és el de coordinar les accions per a denunciar la discriminació que reben algunes persones homosexuals, lesbianes, bisexuals i transexuals, i perquè els seus drets puguen avançar. El Dia Internacional contra l'Homofòbia i la Transfòbia es va idear en 2004, i després d'un any de campanya es va celebrar per primera vegada l'any 2005.  És interessant mencionar que van participar més de 40 països en tot el món, amb activitats militants LGBT, que varen ser cobertes pels mitjans de comunicació. La discriminació basada en l'orientació sexual i en la identitat de gènere no està oficialment reconeguda pels Estats membres de les Nacions unides mal...

El paper de l'escola

L'escola com: preservadora i transmissora de l'herència, com a ferramenta per al desenvolupament i com a ferramenta de transformació cultural L’escola com a preservadora i transmissora de l’herència cultural, l’escola com a ferramenta per al desenvolupament de l’individu i l’escola com a ferramenta per a la transformació de la cultura. Tenint en compte que, per l ’herència cultural i la tradició clàssica, els costums i l’ètica són cosa de la família; mostra que, l’adaptació social tampoc és cosa de l’escola. Contraresta amb l’escola com a instrument que, ajuda al desenvolupament personal de l’individu; mostra l’escola com a compensadora de les desigualtats d’origen. Referent a l’escola com a transformació de la cultura , destaca la important funció social i la exigència que te de respondre a les necessitats de la societat. L’educació té la funció de transformar la societat i així el mateix ordre social. “Concebuda l’escola com una institució específicament...