Ir al contenido principal

Dia Internacional de l'Autisme


Què és l'Autisme?

El Trastorn de l'Espectre Autista (TEA) és un trastorn neurobiològic del desenvolupament que ja es manifesta durant els tres primers anys de vida i que perdurarà al llarg de tot el cicle vital.

Els símptomes fonamentals de l'autisme són dos:
  • Deficiències persistents en la comunicació i en la interacció social
  • Patrons restrictius i repetitius de comportament, interés o activitats.
Els indicis que poden ser indicatius del TEA en els xiquets són:
  • En el parvulari i a l'escola, hi ha falta d'interés per l'altres xiquets.
  • No comparteixen interés (no acostumen a assenyalar amb el dit allò que els crida l'atenció per a compartir-ho amb els altres)
  • Absència de joc simbòlic (donar menjar a nines, fer cocinitas, jugar a cotxes com si foren de debò, etc.).
  • S'estableix poc contacte visual i no observen l'expressió de la cara de l'interlocutor quan junts estan veient alguna cosa inusual. No acostumen a realitzar el somriure social.
  • El seu llenguatge, si existeix, és literal (no entenen les bromes, els acudits, els dobles sentits ni les metàfores).
  • Eviten el contacte físic o els agrada més aviat poc. Acostumen a tindre hipersensibilitat tàctil, olfactòria, gustativa i auditiva. Sovint existeix poca sensibilitat al dolor.
  • Reaccionen poc davant la veu dels seus pares, la qual cosa pot fer sospitar d'un dèficit auditiu.
  • Presenten interessos inusuals. A més, són repetitius i no compartits.
  • Poden mostrar comportaments estranys, repetitius i acte estimulants com el balanceig, el moviment d'aleteig de mans o caminar de puntetes entre altres.
  • Els que presenten més nivell intel·lectual, noten que són diferents i no entenen què els passa.
  • Són la peça del puzle que no sap acoblar-se ni encaixar en el tauler social
Durant el Dia Mundial de l'Autisme es visibilitza i reivindica els drets de les persones amb Autisme, però què ocorre durant la resta de l'any? realment existeix una consciència i interés per part de la ciutadania i institucions públiques per a aconseguir una igualtat de condicions?. Evidentment això no ocorre d'aquesta forma, aquest trastorn afecta a nombroses persones igual que molts altres trastorns o problemes no tenen accés a recursos per a aconseguir millorar la seua situació.

Un clar exemple del que ocorre dia a dia amb les persones autistes és l'accés a una educació apropiada per a les seues necessitats. El mes de gener passat es va publicar en el periòdic el "Levante" una notícia que mostra la realitat dels xiquets autistes en el sistema educatiu una vegada accedeixen a l'institut: "Niños con autismo pasan al instituto sin apoyo educativo". En aquesta notícia tant els professionals dels col·legis com els familiars dels xiquets mostren el seu desacord i rebuig a les propostes que realitza l'administració perquè els xiquets acudisquen a un institut en modalitat d'"Ordinari amb Suports". Reivindiquen la necessitat de crear una aula CyL (aules de Comunicació i Llenguatge) en secundària a les comarques del Camp de Morvedre i l'Horta Sud, ja que únicament existeixen tres centres amb aquestes aules a la província de València, on es troben desbordats per l'alta demanda, d'aquesta forma se'ls aquesta dificultant el dret a l'educació a aquests xiquets.


Font: https://www.autismo.com.es/

Comentarios

Entradas populares de este blog

El paper de l'escola

L'escola com: preservadora i transmissora de l'herència, com a ferramenta per al desenvolupament i com a ferramenta de transformació cultural L’escola com a preservadora i transmissora de l’herència cultural, l’escola com a ferramenta per al desenvolupament de l’individu i l’escola com a ferramenta per a la transformació de la cultura. Tenint en compte que, per l ’herència cultural i la tradició clàssica, els costums i l’ètica són cosa de la família; mostra que, l’adaptació social tampoc és cosa de l’escola. Contraresta amb l’escola com a instrument que, ajuda al desenvolupament personal de l’individu; mostra l’escola com a compensadora de les desigualtats d’origen. Referent a l’escola com a transformació de la cultura , destaca la important funció social i la exigència que te de respondre a les necessitats de la societat. L’educació té la funció de transformar la societat i així el mateix ordre social. “Concebuda l’escola com una institució específicament...

Segona República Espanyola

La Segona República Espanyola (1931-1936) El 14 d'abril de 1931 es proclamava la Segona República Espanyola en un ambient d'eufòria. Alfons XIII havia abandonat el país i semblava arribat el moment perquè la república arreglés tot allò que la monarquia, durant la dictadura de Primo de Rivera inclosa, no havia pogut solucionar. La història de la Segona República espanyola es divideix en quatre fases :   ⇨ Govern provisional (1931) , format per grups amb ideologies i punts de vista molt diferents, com conservadors i partits republicans.  ⇨Bienni Reformador (1931-1933) , amb Manuel Azaña a càrrec de la direcció d'un govern d'aliança entre republicans d'esquerra i socialistes, va iniciar moltes reformes en un període molt breu.  ⇨Bienni Negre (1933-1936) . En aquestes eleccions, es van veure uns resultats amb una clara tendència cap a la dreta, i va existir un cert equilibri entre les grans forces polítiques. Van triomfar el Partit Radical d...

23 d'abril- Dia Internacional del Llibre

La celebració d'aquesta data es pot trobar a principis del segle XX. A tota Espanya es feren activitats literàries i la història del llibre es va fer festiva. Hui en dia, a tot el món e celebra el dia internacional del llibre el 23 d'abril. El 23 d'abril de 1616 va morir Cervantes, Shakespeare i Inca Garcilaso de la Vega. Al mateix temps, també un 23 d'abril van nàixer -o morir- altres escriptors eminents, com per exemple Josep Pla o Manuel Mejía. És per aquest motiu que, aquesta data tan simbòlica per a la literatura universal va ser escollida per la UNESCO per rendir homenatge mundial al llibre, i els/les seus/es autors/es, i al mateix temps, animar a la població, en particular a la més jove, a descobrir el plaer de la lectura , així com respectar la contribució dels/ de les creadors/es al progrés social i cultural. És interessant mencionar que, la idea original de la celebració del Dia del Llibre va nàixer a Catalunya, de l'escriptor valencià Vicent Clavel...